فواید عسل سفید

عسل سفید کامل سفید نیست بلکه در بعضی از مواقع رنگ کهربایی دارد که این موضوع کاملاً بستگی به منبعی دارد که زنبور عسل را از آن به دست می‌آورند. معمولاً عسل سفید نسبت به عسل‌های تیره طعم ملایم‌تری نیز دارند. عسل سفید حاوی مقادیر فراوانی مواد مغذی و آنزیم‌های منحصر به فردی است. فواید عسل سفید از نظر پزشکی، دارویی و خوراکی فوق‌العاده است.

انسان‌ها در طول تاریخ از عسل به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بسیاری از دردها استفاده می‌کردند.

امروز انواع مختلفی از عسل همچون عسل کوهی اصل و یا عسل کوهی وحشی وجود دارد که طعم رنگ و مواد مغذی درون آن‌ها متناسب با محلی است که زنبورها زندگی می‌کند و گل‌های زنبور از آن تغذیه می‌کنند و عسل را به دست می‌آورد.

گل‌هایی را که عسل سفید از آن تولید می‌شوند عبارتند از:

  • نوعی از گل مریم گلی
  • یونجه
  • شبدر سفید
  • اقاقیا
  • نمونه‌هایی از گیاه گون

معمولاً عسل‌هایی که رنگ آن‌ها تیره‌تر هستند از نظر معدنی و مواد مغذی و مقوی بسیار زیادی دارند و می‌توان گفت که املاح معدنی غنی‌تری در آن‌ها وجود دارد.

عوامل تاثیر گذار بر‌ رنگ عسل

عسل سفید در واقع رنگ بسیار شفافی دارد و زمانی که متبلور شود رنگ آن کدر‌تر و سبک‌تر می‌شود. در واقع رنگ سفید برای آن به وجود می‌آید. در واقع کریستال‌های قندی مانند شکر را تشکیل می‌دهد و زمانی که در معرض دمای زیاد قرار بگیرد به حالت مایع تبدیل می‌شود و رنگ آن تغییر می‌کند.

ولی این روش را برای شما توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا تمامی آنزیم‌ها و ویتامین‌هایی که در عسل وجود دارند از بین می‌رود و برای شما مناسب نیستند. رنگ عسل طبیعی به بسیار زیاد به منابع خاک، رطوبت، فصل و نوع گیاه که زنبور تغذیه کرده است و تمامی موارد دیگر بستگی دارند.

نحوه فرآوری و ذخیره‌سازی آن نیز می‌تواند در رنگ عسل تحت تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال گیاهانی که در خاک رس رشد پیدا کردند در مقایسه با گیاهانی که در خاک شنی رشد پیدا کردند عسلی از نظر رنگ تیره‌تر دارند.

عسل‌های پاییزه نیز نسبت به عسل‌های گرمسیری معمولاً تیره‌تر هستند. زمانی که عسل‌ها را حرارت بدهند باعث می‌شوند تا آن تیره‌تر بشود و شما حتما به این موضوع بسیار مهم دقت کنید.
معمولاً عسل‌هایی که درون فروشگاه وجود دارند با استفاده از این روش تیره می‌شود؛ پس این موضوع نمی‌تواند عسل با کیفیت را برای شما به وجود بیاورد؛ پس به این موضوع بسیار مهم دقت کنید. معمولاً عسلی که در دمای بالاتر از صفر درجه ذخیره می‌شود به مرور زمان تیره می‌شود و عسلی که درشان‌هایی که قبل از آن استفاده کرد نگهداری می‌کنند.

عسل سفید داخل کاسه شیشه ای

این نوع عسل‌ها با جذب کردن رنگدانه‌های گیاهی که در روی قالب چوبی روی مو وجود دارد دستخوش تغییر خواهد شد و در نهایت تیره می‌شود. عسل تیره نسبت به عسل سفید طعم و مزه قوی‌تری دارد؛ زیرا در آن مالتوز، مواد معدنی، اسیدها، فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری وجود دارد.
همچنین گلوکز و فروکتوزی که درون این نوع عسل وجود دارد کمتر است؛ پس در نتیجه شیرینی آن نسبت به عسل‌های دیگر کمتر است. البته باید بدانید همانطور که گفته شده رنگ عسل به عوامل مختلفی مانند کلوئیدها و سایر ترکیبات عسل نیز بستگی دارد.

عسل خام چیست؟

عسل خام به دو روش تعریف می‌کنند که آن‌ها عبارتند از:

روش اول:

در واقع عسل خام یک عسل کاملا طبیعی است که بدون دستکاری و یا حرارت دیدن آن را مستقیم از زنبور عسل به دست می‌آورند و بعد از دسته‌بندی می‌کنند و در اختیار افراد قرار می‌دهند.

روش دوم:

امروزه بیشتر عسل‌هایی که در فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارند معمولاً پردازش توسط تولیدکنندگان روی آن ایجاد می‌شود که این موضوع باعث می‌شود تغییر رنگ و بافت درون عسل به وجود بیاورد و هرگونه تبلور ناخواسته را از بین می‌رود.

در واقع گرم کردن عسل باعث می‌شود تا رنگ و بافت آن تغییر کند اما بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها و باکتری‌های مفیدی که در این نوع از عسل وجود دارد با استفاده از این گرم کردن از بین می‌روند.

اگر شما قصد دارید که عسل سفید را امتحان کنید بهتر است آن را از یک زنبوردار محلی خریداری کنید که مطمئن شوید یک خرید بسیار خوب و مطمئنی دارید.

فواید عسل سفید

فواید عسل سفید عبارت است از:

  1. بهبود سرماخوردگی و سرفه
  2. آنتی اکسیدان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خوهیم کرد.

1. درمان سرماخوردگی و سرفه

امروزه از عسل سفید استفاده می‌کنند تا با استفاده از آن بتوانند که سرفه‌های درون سیستم تنفسی خودشان را درمان کنند. امروزه عسل سفید به عنوان یک داروی مناسب برای درمان گلو درد است که افراد از آن استفاده می‌کنند.

اگر شما احساس سرماخوردگی دارید یا اینکه گلو درد بسیار زیادی دارید می‌توانید عسل را به همراه آب لیمو و چایی میل کنید و این درد‌ها را از خودتان دور کنید.
امروزه طبق مطالعات بسیار زیادی که انجام شده است به این نتیجه رسیده‌اند که عسل سفید به اندازه‌ی داروی دکسترومتورفان می‌تواند برای از بین بردن درد گلو موثر باشد. اگر شما به دنبال استفاده از دارو‌های گیاهی برای از بین بردن درد گلو هستید به راحتی می‌توانید از عسل سفید استفاده کنید.

دختر سرفه می کند

2. آنتی اکسیدان

عسل سفید آنتی اکسیدان کمتری نسبت به عسل‌های دیگری دارد. آنتی اکسیدان‌ها در واقع زمانی که وارد بدن می‌شوند می‌توانند رادیکال‌های آزادی که درون بدن وجود دارند را از بین ببرند و می‌تواند آسیب سلولی را کاهش دهند و از سلول‌های بدن به خوبی نگهداری می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد زمانی که در بدن وجود داشته باشند می‌توانند باعث پیری زودرس شوند. همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرطان و بیماری قلبی را به وجود می آورند.

با مصرف عسل سفید در برنامه غذایی خود به دلیل وجود خواص آنتی اکسیدانی بالا می‌تواند این دست از مشکلات و بیماری‌ها را تا حدود زیادی برطرف نماید. طبق مطالعات زیادی که در زمینه عسل انجام شده است به این نتیجه رسیدند که پلی فنول‌هایی که در عسل وجود دارد مخصوصاً در عسل خام می‌تواند در برای از بین بردن بیماری‌های قلبی نقش بسیار مناسبی داشته باشد.

اگر شما به دنبال این هستید که جایگزین مناسب را برای قند پیدا کنید از عسل خام استفاده کنید. در واقع عسل سفید یک روشی است که می‌تواند به شما بسیار کمک کند و همچنین از دندان‌های شما نیز محافظت کند. عسل سفید همانطور که گفته شد طعم ملایم‌تری نسبت به عسل‌های دیگر دارد پس برای پخت و پز یا میان وعده یک ترکیب بسیار مناسبی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *