تاریخچه زنبورداری

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید در دوران هخامنشیان پرورش زنبور عسل در ایران بسیار رایج بوده است و از عسل به عنوان شکر استفاده می‌کردند.
البته با توجه به اینکه در زمان کوروش کبیر و در حال حاضر اسنادی دال بر نقاشی‌ها یا سنگ نوشته‌هایی مربوط به زنبور عسل وجود ندارد اما با وجود نوشته‌ها و اشعار شاعران قدیم می‌توانیم از وجود و تاریخچه عسل را در کشورمان اطلاعات بیشتری کسب نماییم.
تاریخچه زنبورداری در ایران نشان می‎دهد، زنبورعسل در بسیاری از مناطق ایران وجود داشته است که نشان‌دهنده قدمت زنبور عسل در ایران است اما استان‌های شمالی ایران مانند گیلان، مازندران و گرگان به دلیل سرسبزی منطقه و گل‌های فراوان همیشه مورد استقبال بیشتر زنبور‌‌های عسل قرار گرفته است.

در روستا‌‌های ایران بعد از قطع کردن درختان آن را روی زمین قرار می‌دهند که موازی با سطح زمین باشد این تغییر وضعیت برای اولین بار در ایران انجام گرفته است. زیرا این وضعیت در استان‌های شمال ایران و فارس نیز مشاهده می‌شود این مسئله اقدام مهمی برای سهولت شغل زنبورداری است. عسل کوهی وحشی خواص زیادی دارد. روسیه نیز در گذشته از تنه درختان برای آماده کردن کندو استفاده می‌کردند اما آن‌ها کندو را عمود بر سطح زمین قرار می‌دادند به صورتی که مرکزش هم عمود بر سطح زمین می‌شد.

زنبورداری

شیوه گرده افشانی

در گرده افشانی گل‌ها دو دسته گیاه وجود دارد:

1. کریپتوم گام‌ها: که فاقد گل هستند و اعضای رشد وتولید مثل آن‌ها مثل قارچ‌ها و جلبک‌ها زیاد هستند.

2. فانرو گام‌ها: گیاهان گل‌داری می‌باشند که اعضای تکثیر آن‌ها در این گل‌ها وجود دارند. عضو ماده آن‌ها تخمدان و عضو نر پرچم گفته می‌شود.

گرده گل در انت‌‌های پرچم‌ها‌ی گل به نام آنتر در سلول‌های مادر تکثیر می‌کند هر کدام به چهار عدد گرده گل می‌دهد.
به قسمت نر گل، اسپرم گل نیز گفته می‌شود که در واقع همان گرده گل نام دارد. در فرایند گل‌دهی، این کیسه‌ی انتهایی باز شده و گرده‌های را در جریان هوا پخش می‌کند. با رشد و تکثیر گل‌ها که موجب ایجاد شدن میوه و دانه می‌شود، زمانی که اعمال می‌شود که گرده گل با تخمدان که تخمک‌ها در آن قرار دارند، تماس پیدا می‌کند. این بارور شدن توسط انتقال گرده، گل را گرده افشانی نامیده می‌شود.

شیوه‌های زنبورداری

گرده افشانی گل‌ها

گرده افشانی گل‌ها به دو روش صورت می‌گیرد از جمله:

  1. گرده افشانی مستقیم
  2. گرده افشانی غیر مستقیم

1- گرده افشانی مستقیم: زمانی که گرده از پرچم می‌ریزد، منجر به بارور شدن همان گل می‌شود.

2- گرده افشانی غیر مستقیم: وقتی که گرده یک گل نمی‌تواند همان گل را بارور کند در این صورت گرده باید توسط باد یا حشرات برای جابجایی و قرار گرفتن روی تخمدان گل ماده انتقال پیدا کند.

زنبور‌‌های عسل هنگام فراهم آوری شهد گل‌ها که مهم‌ترین عوامل در گرده افشانی هستند.
با وارد کردن آن‌ها به یک گل، پرچم‌های آن‌ها را تکان می‌دهند که در نهایت گرده گل به کرک‌‌های بدن زنبور می‌چسبد. در این هنگام زنبور قسمتی از گرده را به صورت غیر ارادی روی تخمدان سایر گل‌ها به صورت ارادی به سراغ آن‌ها می‌رود، قرار خواهد داد.

تولید عسل مرغوب و با کیفیت

خواص گرده گل

گرده گل از طریق زنبور عسل تهیه می‌شود و غذای زنبور‌‌های جوان است که یکی از جامع ترین خوراکی‌های طبیعت محسوب می‌شود چون تقریبا تمام مواد مورد نیاز انسان را شامل می‌گردد. در خصوص خواص گرده گل می‌توان گفت که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله:

  1. گرده گل برای استفاده دارویی
  2. تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن
  3. نرم‌کننده پوست
  4. درمان سیستم تنفسی
  5. از بین بردن حساسیت
  6. تقویت سیستم گوارش

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

1. گرده گل برای استفاده دارویی

طبق نظر محققان تاثیرات دارویی گرده بر روی برخی از بیماری‌ها، با انجام آزمایش‌های صورت گرفته بر روی انسان وجود هورمون‌های تحریک‌کننده جنسی در گرده اثبات شده است که به عنوان تقویت‌کننده‌ی عمومی برای بهبود برخی از بیماری‌ها در تعدادی از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های اروپایی و آسیای شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

مواد مغذی اثربخش موجود در گرده گل به عنوان یک انرژی‌دهنده طبیعی تبدیل می‌کند. کربوهیدارات‌ها، پروتئین و ویتامین B روزانه می‌تواند موجب بالا رفتن استقامت و برطرف کردن خستگی شما گردد.

زنبورداری

3. نرم‌کننده پوست

گرده گل بیشتر در محصولات موضعی که هدف آن‌ها تسکین التهابات پوستی و سوزش‌های پوستی مثل پسوریازیس یا اگزما است مصرف می‌شود. وجود اسید آمینه و ویتامین‌ها که از پوست شما مراقبت می‌کنند و به کمک به بازسازی سلول‌های شما می‌گردد.

4. درمان سیستم تنفسی

گرده گل زنبور عسل ناشی از مقادیر بسیاری از آنتی اکسیدان است که احتمال این که اثر ضدالتهابی بر روی بافت ریه‌های شما بگذارد و از بروز حمله آسمی جلوگیری می‌کند.

5. از بین بردن حساسیت

از دیگر خواص گرده گل پایین آوردن میزان هیستامین موجود می‌باشد که موجب کمتر شدن بسیاری از حساسیت‌ها می‌شود.

6. تقویت سیستم گوارش

وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین، گرده گل دارای آنزیم‌هایی است که می‌تواند در عملکرد گوارش شما موثر باشند. آنزیم‌ها بدن شما را در جذب کردن مواد موردنیاز از خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید. عسل طبیعی اصل مزایای فوق‌‎العاده‌‎ایی برای بدن دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *