عسل زرشک

زرشک بوته‌ای تیغ‌دار است که ارتفاع یک تا پنج متر سانتی متر رشد می‌کند و بیشتر در مناطق سردخیز پرورش می‌یابد. از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات زرشک‌ دارا بودن ویتامین c است و از مقاومت بدن را در مقابل بیماری‌ها مانند بیماری‌های سرماخوردگی و عفونی به طور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد.

در قدیم معمولاً از پوست، ریشه، ساقه و میوه زرشک بر‌ای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند. ولی اکنون بیشتر از آن بر‌ای چاشنی غذا به ویژه بر‌ای تهیه زرشک پلو با مرغ استفاده می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زرشک در جهان که به تولید زرشک و صادرات آن می‌پردازد استان خراسان و شهرستان قائنات است.

رنگ زرشک اغلب قرمز و دار‌ای طعمی ترش است اما به رنگ‌ها بنفش، زرد و آبی نیز دیده شده است. دو نوع زرشک وجود دارد زرشک بی‌هسته و زرشک هسته‌دار.

زرشک بی‌هسته که معمولاً در استان خراسان کشت می‌شود این نوع زرشک خواص بی‌نظیر اعم از تقویت قلب، تقویت سیستم گوارش، بهبود معده، افزایش قو‌ای جسمی، کاهش فشار خون، مقوی کبد و پاک‌سازی خون که معمولاً در آشپزی و بر‌ای پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه دیگر زرشک در بازار موجود است.
این نوع زرشک بیشتر برای افراد که از عطش زیاد رنج می‌برند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این افراد می‌توانند مقدار معینی زرشک را در آب بخیسانند و آب آن را به عنوان یک نوشیدنی بسیار خنک مورد استفاده قرار دهند. این نوع گیاه برای تقویت و از بین بردن عطش و رفع تشنگی بسیار مهم و موثر می‌باشد.

خواص و فواید عسل زرشک

خواص و فواید عسل زرشک

این عسل در واقع از بوته یا درختچه‌های زرشک توسط زنبور‌های عسل گرده افشانی می‌کنند و شهدی که از این میوه‌ها جمع آوری می‌گردد.
عسل زرشک یک عسل تک گیاه است که دار‌ای خواص فراوانی است از جمله:

  • ترمیم فوری زخم‌ها و آسیب‌ها
  • بهبود مشکلات و ناراحتی‌های کبد
  • کنترل فشار خون
  • تقویت‌کننده معده
  • رفع عطش
  • درمان دیابت
  • حساسیت‌ها تنفسی
  • کاهش وزن و تناسب اندام
  • پاک‌سازی و تصفیه خون
  • برطرف‌کننده کم خونی
  • درمان پروستات
  • آلرژی‌ها پوستی و آفت دهان

بهبود مشکلات و ناراحتی‌ها کبد

این عسل طبع بسیار سرد و مرطوبی دارد و بر‌ای درمان مشکلات کبدی عبارتند از چربی کبد و یا ترشح آنزیم‌های کبدی یا به دلیل خوب کار نکردن بدن و کمک به پایین آوردن فشار خون در اثر مشکلات کبدی بسیار مناسب و مطلوب است.

بهترین نوع عسل

پاک‌سازی خون

عسل زرشک کمک به پاک‌سازی خون و از بین بردن چربی‌ها خون در بدن کمک شایانی می‌کند.

بر‌ای این منظور بهتر است هر روز صبح به صورت ناشتا و شب ناشتا بر‌ای برطرف نمودن مشکلات و ناراحتی‌ها دستگاه گوارش در طی روز یک قاشق غذاخوری جوانه گندم را با یک الی دو عاشق عسل زرشک مصرف نمایید. این کار باعث از بین بردن چربی‌ها کبد و ترشح آنزیم‌ها کبدی می‌گردد.

همچنین با انجام این عمل باعث می‌گردد حساسیت‌ها و آلرژی‌ها به مدت ده روز با کمک گرفتن از یک پرهیز غذایی باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در بدن افراد می‌گردد.

کنترل فشار خون

با مصرف عسل زرشک شما می‌توانید ناراحتی‌ها و مشکلات ناشی از استفاده نمودن از داروهایی که باعث تحریک کردن کبد می‌شوند را تا حد زیادی کمتر کند و با استفاده نمودن از عسل زرشک این مشکلات و بیماری‌ها را درمان نماید.

ترمیم و بهبود زخم‌ها

با استفاده از روش‌های سنتی و طبیعی عسل زرشک و بهترین عسل وحشی نقش بسزایی در ترمیم و بهبود زخم‌ها و عفونت‌های ناشی از سوختگی و همچنین بهبود زخم‌ها دارند.

خواص درمانی عسل

درمان عفونت‌ها

عسل زرشک بهترین درمان بر‌ای تسکین درد و عفونت‌ها دستگاه گوارش، ادراری و تنفسی می‌باشد. همچنین بر‌ای از بین بردن عفونت‌ها قارچی پوست نیز بسیار موثر است. این نوع عسل باعث از بین بردن انواع عفونت‌ها اعم از عفونت‌ها مجاری ادراری، مخمری و اسهال، عفونت‌های روده، گلو، عفونت‌های ریه می‌گردد.

تقویت معده

یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها عسل زرشک تقویت‌کننده معده است. افرادی که از مشکلات و درد‌ها معده دچار هستند می‌توانند با مصرف عسل زرشک به افزایش و تقویت معده خود کمک کنند.

جلوگیری از سرماخوردگی

یکی از فواید عسل زرشک بر‌ای جلوگیری از سرماخوردگی است. زرشک به علت داشتن ویتامین B نقش بسزایی در جلوگیری از سرماخوردگی دارد.

از بین بردن سنگ کلیه

استفاده نمودن از عسل زرشک می‌تواند به درمان سنگ کلیه شما کمک شایانی کند.

معایب مصرف زیاد عسل

بهبود آلرژی‌ها پوستی و آفت دهان

از بهترین راه‌های درمانی و بهبود آلرژی‌ها پوستی و آفت دهان استفاده نمودن از عسل زرشک و عسل وحشی کوهی است.
بر‌ای این منظور می‌توانید به مدت بیست دقیقه روزی یک نوبت مقداری از آن را روی پوست خود قرار دهید. بر‌ای برطرف نمودن آفت‌ها دهانی نیز می‌توانید عسل زرشک را به صورت خوراکی میل نمایید.

هشدار جدی

عسل زرشک به دلیل داشتن طعم ترش و خاصیت سرد و مرطوب بودن آن باید در مصرف آن دقت نمود. زیرا ممکن است بر‌ای افرادی که دچار عارضه پایین بودن فشار خون هستند دچار افت شدید شوند به همین دلیل باید در میزان مصرف آن دقت لازم را داشته باشند و مراقب سلامتی خود باشند.

معایب مصرف افراطی عسل زرشک

از معایب استفاده نمودن از عسل زرشک باعث بروز مشکلات و ناراحتی‌ها زیادی می‌گردد که شامل:

  • نفخ معده
  • سرفه
  • سقط جنین
  • تشدید ناراحتی‌ها معده و روده
  • تهوع، استفراغ و مشکلات تنفسی
  • کاهش فشار خون
  • شوک و خونریزی
  • کاهش ضربان قلب

و سایر مشکلات و بیماری‌های دیگر می‌شود پس بهتر است در مصرف هرگونه داروی گیاهی پیش از مصرف با پزشک متخصص مشورت نمایید. همچنین توصیه می‌شود که بر‌ای مبتلا نشدن به بیماری‌های فوق در مصرف عسل زرشک دقت و توجه ویژه‌ای داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *