خواص درمانی عسل

شاید باور این مسئله برایتان کمی‌ سخت و پیچیده باشد اما خواص درمانی عسل فوق‌العاده است. این ماده مغذی به دلیل ضد باکتریال بودن آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله زخم‌ها، ناراحتی‌های پوستی و سوختگی‌ها استفاده می‌شود. همچنین از عسل می‌توان به عنوان‌ یکی از بهترین پانسمان‌ها استفاده کرد. ابن سینا برای تجویز بیماران خود از عسل استفاده می‌کردند.

فواید عسل در زیبایی

با مصرف عسل می‌توانید باکتری‌ها‌یی را که آکنه ایجاد می‌کند برطرف کنید. عسل می‌تواند تمامی‌ زخم‌های موضعی ناشی از دیابت را درمان کند. سلول‌های مرده پوست را با عسل می‌توان برطرف کرد که منجر به نرم‌شدن آن می‌شود، چین و چروک‌های ایجاد شده بر روی صورت را کاهش می‌دهد و خشکی آرنج و پاشنه پا را از بین می‌برد.
عسل مانند‌ یک نرم‌کننده عمل می‌کند که از به وجود آمدن موخوره جلوگیری می‌کند و موجب براق‌شدن مو می‌شود. فرایند سوخت و ساز را سرعت می‌بخشد و موجب کاهش وزن می‌شود.

خواص درمانی عسل برای بدن

خواص درمانی عسل برای بدن عبارت است از:

  1. درمان دیابت با عسل
  2. تسکین سرفه و سرماخوردگی
  3. کنترل فشار خون با عسل
  4. درمان سوختگی‌ها و زخم‌ها
  5. داشتن قلب سالم با عسل
  6. بهبود دندان درد
  7. عسل و مبارزه با سرطان
  8. رفع ریفلاکس اسید معده
  9. تسکین ناراحتی‌های معده
  10. از بین بردن آلرژی‌ها با عسل
  11. درمان عفونت‌ها با عسل
  12. تقویت سیستم ایمنی بدن با عسل
  13. بهبود ورم لوزه با عسل
  14. افزایش عملکرد ورزشی
  15. تقویت قدرت بینایی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. درمان دیابت با عسل

با درمان دیابت با بهترین عسل وحشی‌ یا گرده گل‌ یا بره موم اختلاف عقیده وجود دارد. کسانی که فاقد بیماری قند هستند‌ یا احتمال مبتلا‌شدن به آن را دارند به دلیل سابقه ژنتیکی که دارند، استفاده از عسل به مقدار لازم جایگزین مناسبی به جای قند و شکر است. کسانی که ناراحتی دیابت دارند می‌بایستی حتما در این خصوص با پزشک خود مشورت کنند.

برای درمان دیابت بایستی حتما از عسل کاملا طبیعی استفاده شود در غیر این صورت عسل‌های تقلبی که از شیره شکر پخته تهیه می‌شوند، به مراتب مضر هستند و از غلظت قند بسیار بالایی برخوردار هستند. مصرف این نوع عسل نسبت به دیگر دسرها و مواد قندی برای افراد سالم نیز بسیار مضر و خطرناک است.

فواید عسل در زیبایی

2. تسکین سرفه و سرماخوردگی

با تحقیقات و بررسی صورت گرفته شده با مصرف عسل می‌توان به عنوان بهترین درمان برای بهبود و تسکین سرفه و سرماخوردگی دانست. با بهره‌گیری از عسل می‌توان سرفه‌های شبانه را کمتر کرد و خواب کودکان را نیز درمان کرد. برای استفاده کردن عسل برای کودکان بهتر است حتما پیش از مصرف به پزشک مربوطه مراجعه کنید.
برای این که بتوانید درمان سرفه و سرماخوردگی خود را سرعت بخشید بهتر است مقداری آبلیمو و عسل را با کمی‌ آب گرم مخلوط کنید بنوشید، باعث باز‌شدن گلوی شما می‌شود و از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند.

3. کنترل فشار خون با عسل

عسل تاثیر شگفت آوری بر روی افزایش فشار خون دارد. همچنین طبق آزمایشات صورت گرفته بر روی موش‌های آزمایشگاهی تاثیرات بسزایی بر روی آن‌ها که کالری بسیاری مصرف کرده بودند گذاشته بود.

4. درمان سوختگی‌ها و زخم‌ها

آیا می‌دانستید برای التیام هر چه سریع‌تر سوختگی‌ها و زخم‌ها بایستی از عسل استفاده نمود. سوختگی‌های سطحی را با عسل می‌توان کاملا برطرف کرد. عسل همچنین می‌تواند به درمان زخم معده و زخم‌های مزمن نیز کمک کند.

5. داشتن قلب سالم با عسل

عسل منبع غنی از آنتی اکسیدان است که به سلامت قلب کمک می‌کند. از فواید عسل کمک به بی نظمی‌های حاوی اکسیداسیون که به کلسترول بد خون مربوط است را کاهش می‌دهد. عسل موجب تنگ‌ شدن شریان‌های قلب می‌شود و‌ یکی از عوامل ایجاد حمله‌های قلبی را کاهش می‌دهد. پلی فنل موجود در عسل سلامت قلب شما را تضمین می‌کند.

6. بهبود دندان درد

یکی از خواص عسل می‌توان به درمان و بهبود دندان درد اشاره کرد. البته این ادعا هنوز ثابت نشده است باید در این باره حتما با دندان پزشک خود مشورت کنید.

7. عسل و مبارزه با سرطان

وجود ترکیبات فنولیکی که در عسل وجود دارد این ماده به دلیل داشتن خصوصیات ضد سرطانی می‌تواند شما را از تعداد زیادی از سرطان‌ها ایمن کند. عسل فعالیت‌های ضد التهابی دارد که آن را به عنوان مناسب‌ترین غذا برای پیشگیری از سرطان دانسته اند. بنابراین عسل می‌توان سیستم ایمنی بدن شما را تعدیل می‌کند. وجود این مسئله آن را برای درمان سرطان موثرتر می‌کند.

8. رفع ریفلاکس اسید معده

عسل سرشار از مواد آنتی اکسیدان است و می‌تواند رادیکال‌های آزاد را برطرف کند به همین خاطر با عسل می‌توان ریفلاکس اسید را از بین برد. همچنین از عسل برای درمان ورم‌های مری نیز استفاده کرد. همچنین عسل برای بهبود گلودرد بسیار موثر است.

9. تسکین ناراحتی‌های معده

وجود آنتی اکسیدان و ضد میکروبی در عسل بسیاری از ناراحتی‌های معده را از بین خواهد برد. با مخلوط کردن عسل کوهی اصل و آبلیمو در آب گرم می‌توانید تاثیر فوق‌العاده‌ی آن را مشاهده کنید. همچنین مصرف‌ یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی می‌تواند از بروز گازهای معده جلوگیری کند و همچنین با عسل می‌توان سلامتی روده‌ها را نیز بهبود بخشید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با عسل

10. از بین بردن آلرژی‌ها با عسل

مصرف عسل مثل خوردن گرده‌های گل است که با این کار حساسیت ناشی از گرده‌ها را کمتر می‌کند به همین دلیل به کسانی که دچار ناراحتی‌ها و حساسیت‌های آلرژی دارند توصیه می‌شود که روزانه حداقل‌ یک قاشق غذاخوری عسل مصرف کنند.

11. درمان عفونت‌ها با عسل

عسل به دلیل ضد باکتری بودن نقش مهمی‌ در درمان عفونت‌های موجود در بدن دارد با عسل می‌توان زخم‌های تازه را کاملا ترمیم کرد. عسل به دلیل دارا بودن ویژگی چسبناکی بالایی که دارد می‌تواند در برابر عفونت‌ها مقاومت کند.

در سالیان گذشته از عسل برای درمان زخم‌های عفونی استفاده می‌کردند.

12. تقویت سیستم ایمنی بدن با عسل

عسل به دلیل داشتن آنزیم‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و آمینو اسیدهای موجود باعث افزایش و تقویت انرژی بدن می‌شود. قند حاصل از عسل می‌تواند انرژی بسیاری از قندهای مصنوعی را به بدن بدهد.

13. بهبود ورم لوزه با عسل

یکی از درمان‌های رضایت بخش با استفاده از عسل مانوکا که می‌توان برای بهبود ورم لوزه موثر باشد. مخلوط آب گرم با عسل می‌تواند برای درمان ورم لوزه موثر باشد.

14. افزایش عملکرد ورزشی

با تحقیقاتی که انجام شده است دریافتند که عسل یک تقویت‌کننده بسیار قوی برای بهبود عملکرد ورزشکاران است. یکی از روش هایی که برای حفظ قند خون، تسکین عضلات و ترمیم گلیکوژن بعد از ورزش و کنترل میزان انسولین در بدن و مصرف انرژی است.

15. تقویت قدرت بینایی

عسل خواص بسیار زیادی دارد از جمله تقویت نور چشم و بالا بردن قدرت بینایی است. مصرف منظم عسل و آب هویج در طول روز موجب تقویت بینایی شما می‌شود. بهترین زمان مصرف این معجون بسیار خوشمزه در ابتدای صبح می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *