خواص درمانی عسل

یکی از گیاهانی که برای استفاده از عسل از آن‌ها بهره برداری می‌شود گیاه رازیانه است رازیانه گیاهی است که از آن برای ایجاد عسل استفاده می‌شود. به این صورت که زنبورداران به قسمت‌هایی که این گیاه امکان رشد بیشتری دارد رجوع می‌کنند و تجهیزات خود را در آن قسمت قرار می‌دهند بنابراین زنبورعسل در این قسمت‌ها برای برداشت شهد از گل رازیانه اقدام می‌کند.

رازیانه و خصوصیات آن در عسل

رازیانه گلی است که به رنگ زرد است و از گل‌های کوچک زیاد در کنار هم تشکیل شده است. این گیاه خواص دارویی زیادی دارد و برای بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود بیشتر برای مصارف خانگی و همین طور برای مصارف صنعتی از این گیاه استفاده می‌شود.
این گیاه در سطح جهانی نیز معرفی شده است و از آن استفاده می‌شود بیشتر قسمت‌های این گیاه قابل استفاده می‌باشد بنابراین هنگامی‌ که از شهد این گل‌ها بهترین عسل وحشی تولید می‌شود خاصیت‌های درمانی این گل نیز به عسل اضافه می‌شود.

این گل با پوششی که می‌تواند در کوهستان‌ها از خود داشته باشد و بیشتر در قسمت‌هایی که بیابانی‌تر و یا نواحی کوهستانی هستند رویش بیشتری دارند بنابراین به آب زیادی احتیاج نخواهند داشت.

خواص درمانی عسل

مهم‌ترین خواص درمانی عسل عبارت است از:

  1. درمان بوی بد دهان
  2. درمان سیستم دفاعی بدن

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

خواص درمانی عسل

1. درمان بوی بد دهان

خواصی که برای عسل رازیانه در نظر گرفته می‌شود برای بوی بد دهان و رفع درمان گلو درد نیز از آن استفاده می‌شود البته تمامی‌ عسل‌ها با این نام نمی‌توانند طبیعی تولید شوند.

احتمال این که مقداری ناخالصی در آن‌ها وجود داشته باشد بیشتر است هنگامی‌ که میزان ناخالصی در عسل بیشتر شود باعث این خواهد شد که عسل از حالت درمانی خود خارج شود. هنگامی‌ که این اتفاق برای عسل می‌افتد باعث می‌شود که عسل تنها به یک ماده شیرین تبدیل شود و برای درمان نیز نمی‌توان از آن استفاده کرد.
به همین خاطر بهتر است که از عسل کوهی وحشی برای درمان استفاده کرد حتی برای مواردی که بیماری نیز وجود ندارد بهتر خواهد بود که از عسل طبیعی استفاده کرد.

2. درمان سیستم دفاعی بدن

زیرا باعث خواهد شد که سیستم دفاعی و ایمنی بدن را تقویت کند و از مشکلاتی که امکان دارد برای بدن اتفاق بیفتد پیشگیری می‌کند.

حتی میزان دسترسی آن نیز برای تمامی‌ افراد جامعه کمی‌ دشوار خواهد بود زیرا تعداد زیادی از این عسل‌ها در بازار امکان دارد وجود نداشته باشد و حتی امکان این که اصلا در بازار چنین چیزی نیز موجود نباشد بسیار زیاد است. برای همین باید به سراغ کسانی که زنبور دار هستند رفت تا محصول طبیعی و مناسبی را دریافت کرد با این همه برخی از زنبور داران نیز این زحمت را به خود نمی‌دهند تا خود را مدت‌ها در دشت‌ها و بیابان‌ها آواره کنند. اما برخی از آن‌ها نیز به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهند بنابراین می‌توان از این زنبورداران برای استفاده از عسل‌های طبیعی درخواست عسل کوهی اصل کرد.

تهیه عسل در مراکز معتبر

باید عسل را از افراد معتبر تهیه کرد حتی استفاده از این عسل برای مادرانی که از کمی‌ شیر رنج می‌برند نیز بسیار اهمیت دارد و به میزان شیر آن‌ها نیز کمک می‌کند.

درمان پوست با عسل

حتی از گیاه رازیانه نیز برای درمان استفاده می‌شود یکی از خاصیت‌های دیگری که می‌توان برای این عسل نام برد این است که با پوست نیز بسیار مهربان است.

خاصیتی دارد که باعث می‌شود که پوست کارآیی خوب خود را داشته باشد و صاف و یک دست باشد بنابراین بسیاری از پزشکان استفاده از ماسک آن را برای پوست تجویز می‌کنند. بنابراین هنگامی‌ که از ماسک آن برای پوست استفاده می‌شود باید مقداری روی صورت باقی بماند تا خاصیت خود را بر روی پوست ایفا کند بنابراین بعد از مدتی باید صورت را با آب شست.

خواص درمانی عسل

البته تنها استفاده از عسل به تنهایی برای ترمیم پوست مناسب نیست بلکه باید مقداری نیز ماست شیرین را به آن اضافه کرد تا به توان میزان مناسبی از کارآیی برای ماسک را ایجاد کرد.
ماست نیز خاصیت‌های خوبی برای پوست دارد بنابراین هنگامی‌ که با عسل ترکیب می‌شود باعث می‌شود که خاصیت آن دو چندان شود و به مدت بیست دقیقه باید بر روی پوست باقی بماند.
البته برای تمامی‌ ماسک‌ها این زمان در نظر گرفته می‌شود و تنها برای ماسک عسل رازیانه و ماست شیرین نسیت با این حال این ویژگی‌ها برای این عسل خاص بیان شده است. حتی از این عسل می‌توان در دوران بارداری نیز استفاده کرد زیرا باعث خواهد شد که مادر در این دوران از سیستم دفاعی خوبی برخوردار باشد بنابراین برای بیش‌تر مادران باردار عسل توصیه می‌شود. این عسل به علت داشتن شهد رازیانه مشکلی برای مادران به وجود نمی‌آورد و برای نوزاد نیز بسیار خوب و مقوی است و آسیبی به نوزاد وارد نمی‌کند. بنابراین به بیشتر مادران باردار توصیه می‌شود که از عسل استفاده کنند مخصوصا از عسلی که از گل رازیانه ایجاد شده باشد برای آن‌ها بسیار مفید خواهد بود.

عسل ماده‌ای برای لاغر شدن

استفاده از عسل رازیانه یک خبر خوب برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند می‌باشد این عسل باعث می‌شود که سوخت و ساز در بدن به نوعی افزایش پیدا کند.

بنابراین با این افزایش سوخت و ساز در بدن میزان لاغری بیشتر خواهد شد زیرا هر چه سوخت و ساز بدن بیشتر باشد باعث خواهد شد که بدن کالری بیشتری را بسوزاند و با از بین رفتن کالری میزان لاغری افزایش پیدا خواهد کرد.
بنابراین بهتر است در وعده‌های غذایی از عسل استفاده شود هر چند که طی سال‌های اخیر استفاده از عسل بسیار کم شده است علت آن نیز به این خاطر است که عسل‌های تقلبی در بازار شدت یافته‌اند و بیشتر شده‌اند.
بنابراین برخی از افراد برای این که بخواهند از عسل استفاده کنند دچار تردید می‌شوند و از آن استفاده نمی‌کنند در صورتی که استفاده از عسل برای بدن ضروری است. این ضروری بودن عسل برای بدن به خاطر این است که بدن با بیماری‌ها رو به رو نشود و بتواند با آن‌ها رو به رو شود و آن‌ها را درمان کند حالت پیشگیرانه‌ای را می‌توان در این روش اتخاذ کرد. بنابراین همیشه پیشگیری بهتر از درمان است برای همین نیز باید به بدن و مقاومت آن در برابر بیماری اهمیت داده شود تا این که برای بدن مشکلات دیگری به وجود نیاید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *