ملکه زنبور عسل

در هر کندو‌یی که وجود دارد باید در داخل کندو یک ملکه زنبور عسل وجود داشته باشد که این ملکه کار زیادی انجام نخواهد داد بنابراین می‌توان گفت که ملکه تنها تخم گذاری می‌کند.
ملکه زنبور عسل در کندو باعث می‌شود که تعداد زنبور‌هایی که باید کار کنند را افزایش می‌دهد یعنی زنبور‌های کارگر را تولید می‌کند و خود به هیچ عنوان کار نمی‌کند و تنها نظم اجتماعی در داخل کندو را نظم می‌دهد و آن را ایجاد می‌کند.

فعالیت ملکه زنبور عسل در کندو

در هر کندو‌یی می‌تواند یک ملکه وجود داشته باشد بنابراین می‌توان گفت که زمانی که در یک کندو دو ملکه وجود داشته باشد رقابت بین این دو ملکه بیشتر خواهد شد.
به صورتی که آن‌ها با هم مبارزه می‌کنند و باعث می‌شود که یکی از آن‌ها از بین برود و دیگری به عنوان ملکه باقی بماند بنابراین می‌توان گفت که در کندو نیز باید یک نفر حاکمیت را داشته باشد.

ایجاد دو ملکه در کندو به این صورت است که امکان دارد که یک ملکه دیگر در کندو به دنیا بیاید بنابراین در این حالت است که کندو از دو ملکه برخوردار می‌شود.

ساختار فیزیکی ملکه

ملکه همانگونه که از اسم آن نیز پیدا است بسیار بزرگ است و می‌توان گفت که ملکه را به راحتی می‌ توان در داخل کندو با سایر زنبور‌ها تفکیک کرد و آن را تمایز داد. زنبور ملکه در کندو بسیار بزرگ‌تر از زنبور‌های دیگر است و تنها کاری که انجام می‌دهد تخم گذاری است بنابراین همیشه می‌تواند از شکم برآمده‌ای برخوردار باشد و این نیز بیشتر دلیل بزرگی زنبور ملکه است.
بنابراین تمامی اجزای دیگر زنبور ملکه مانند سایر زنبور‌هایی است که در کندو وجود دارند بنابراین وجه تمایز برای ملکه تنها بزرگی آن است که می‌تواند آن را از سایرین جدا کند. به نوعی می‌توان گفت که زنبور ملکه نمی‌تواند کارآیی زیادی داشته باشد به همین خاطر تنها می‌تواند تخم ریزی داشته باشد، زیرا ملکه نمی‌تواند گرده‌های گل را در انتهای پای خود که به نوعی می‌تواند مانند سبد باشد را نگه دارد.

ملکه زنبور عسل

زیرا چنین چیزی برای پای ملکه وجود ندارد و نمی‌تواند موم نیز ایجاد کند بنابراین می‌توان گفت که تفاوت زیادی با زنبور‌های دیگر می‌تواند داشته باشد به نوعی می‌توان گفت که ناقص است به هر حال تنها جایی که ملکه می‌تواند در آن قرار داشته باشد کندو است. ملکه زنبور عسل به هیچ عنوان نمی‌تواند از داخل کندو به بیرون بیاید بنابراین تنها در داخل کندو خواهد ماند و تخم ریزی خواهد کرد تنها کاری که می‌تواند در داخل کندو انجام دهد همین خواهد بود.

تنها زمانی که ملکه می‌تواند از کندو خارج شود زمانی است که ملکه باید جفت گیری انجام دهد در این زمان است که می‌تواند از کندو خارج شده و کار جفت گیری را آغاز کند. بنابراین زنبور ملکه به کسی نیش نمی‌زند مگر در مواقعی که احساس خطر کند یا این که احساس کند دشمن به او نزدیک شده است اما در حالت‌های عادی نیش نمی‌زند.

بنابراین امکان این نیز وجود دارد که در کندو ملکه‌های دیگری نیز به وجود بیایند بنابراین تنها ملکه‌ای می‌تواند در کندو قرار بگیرد که بتواند آن‌ها را شکست دهد. این شکست می‌تواند به این صورت باشد که ملکه باید از دیگر ملکه‌ها قوی‌تر و جثه‌ای بزرگ‌تر داشته باشد بنابراین می‌تواند ملکه‌های دیگر را شکست دهد در این صورت می‌توان گفت که ملکه می‌تواند به عنوان ملکه در کندو قرار بگیرد. طول عمری که برای یک ملکه در نظر گرفته می‌شود هشت سال است که ملکه می‌تواند زنده بماند و زندگی کند این طول عمر کم برای ملکه به این خاطر است که برای او تحرکی وجود ندارد.

مانند زنبور‌های دیگر نمی‌تواند فعالیت زیادی داشته باشد و همین طور این که سیستم بدنی ملکه به این صورت است که تنها می‌تواند تخم ریزی داشته باشد برای همین بدن او رفته رفته تحلیل خواهد رفت.

کندو زنبور عسل

یکی از نکته‌هایی که می‌تواند جالب باشد این است که هنگامی که در کندو چیزی وجود ندارد و غذا به اندازه وجود ندارد اگر تمامی زنبور‌های دیگر از بین بروند ملکه از بین نخواهد رفت. زیرا ملکه زنبور عسل در این مرحله با استفاده از زنبور‌های دیگر محافظت می‌شود و فقط به ملکه غذا داده می‌شود تا زنده بماند حتی اگر بقیه زنبور‌ها در این حالت از بین بروند. بنابراین می‌توان گفت در یک کندو تنها عضوی که باقی خواهد ماند ملکه است زیرا زنبور‌های دیگر از او مراقبت می‌کنند و نمی‌گذارند که زنبور ملکه دچار مشکل شده و از بین برود.

اولین وظیفه‌ای که می‌توان برای ملکه در نظر گرفت این است که ملکه در کندو وظیفه دارد که تولید مثل کند او می‌تواند تخم ریزی زیادی داشته باشد زیرا در با پرواز دسته جمعی که با دیگر زنبور‌ها دارد می‌تواند جفت گیری کند و تعداد تخم ریزی آن بیشتر باشد.
وظیفه دومی که می‌توان برای ملکه در نظر گرفت می‌تواند این باشد که اجتماعی که در کندو وجود دارد را به خوبی ایجاد می‌کند یعنی این که باعث می‌شود که اتحاد در بین زنبور‌ها وجود داشته باشد و این کار را توسط ماده‌ای که از خود تولید می‌کند ایجاد می‌کند.

این ماده به نام فرومون است این ماده باعث می‌شود که اتحاد در بین زنبور‌های دیگر در کندو وجود داشته باشد. خیلی جالب است که یک مایع بتواند چنین خاصیتی را برای کندو و برای زنبور‌های عسل آن ایجاد کند.

در سه حالت است که امکان دارد ملکه از کندو خارج شود این سه حالت به این صورت است که ملکه بخواهد جفت گیری کند هنگامی که زمان جفت گیری ملکه فرا می‌رسد ملکه می‌تواند از کندو خارج شود. بعد از این زمان دیگری که ملکه می‌تواند از کندو خارج شود زمانی است که ملکه بیماری داشته باشد بنابراین برای این که زنبور‌های دیگر به بیماری دچار نشوند از کندو خارج خواهد شد.

و زمان دیگری که ملکه می‌تواند از کندو خارج شود زمانی است که بخواهد خانواده جدید دیگری را تشکیل دهد بنابراین از کندو خارج می‌شود در این حالت به تنهایی از کندو خارج نمی‌شود بلکه دسته جمعی با گروهی از زنبور‌های نر از کندو خارج می‌شود. بنابراین خارج شدن ملکه از کندو به ندرت صورت می‌گیرد مگر این که این موارد اتفاق افتاده باشد تا ملکه بتواند از کندو خارج شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *