موم زنبور عسل

در قدیم از موم زنبور عسل کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در اغلب به جای استفاده از موم عسل اصل می‌توانید از موم‌های ارزان مصنوعی استفاده کنید، موم زنبور عسل فواید بسیاری دارد از جمله درمان و دارویی، ساختار و عطر آن البته باید گفت خواصی که موم‌های طبیعی دارند اصلاً قابل مقایسه با موم‌های مصنوعی نخواهند بود به دلیل افزایش تولید مواد آرایشی و بهداشتی استفاده از موم‌های مصنوعی به مراتب بیشتر شده است.

تاریخچه موم زنبور عسل

در گذشته از موم عسل به عنوان دارو برای درمان بیماری‌ها به کار می‌رود. مصری‌ها از موم در مصارف مختلف استفاده می‌کردند و بر این باور بودند که موم عسل از انسان مراقبت می‌کند. ایرانیان در گذشته در فواید موم عسل بی بهره نبودند.

رنگ موم زنبور عسل

رنگ موم زنبور عسل به شکل قهوه‌ای است که دلیل آن تا حد زیادی به نوع گیاهان و گل‌هایی مربوط می‌شود که زنبور عسل روی آن می‌نشیند و از آن‌ها شهد می‌گیرد.

موارد مورد استفاده موم عسل در زنبورداری

کشورهایی که برای پرورش زنبورهای عسل از کندوهای چوبی استفاده می‌کنند، اکثر موم زنبور عسل ساخته شده داخل توسط زنبورداران برای تولید قاعده‌های مومی ‌به کار می‌رود. زنبورها قاعده‌های ساخته شده از موم‌های مصنوعی مثل موم پارافینی را نمی‌پذیرند در برخی از موارد ممکن است مقدار کمی‌از موم پارافینی مخلوط شده با موم زنبور توسط زنبور را قبول کنند، اما به کار بردن این نوع از ورق‌های پایه، از خطاهای بزرگ در روند زنبورداری می‌باشد. موم زنبور عسل در موارد زیر کاربرد دارد که در زیر به شرح آن می‌پردازیم.

موارد مورد استفاده موم عسل در زنبورداری

کاربرد موم در شمع سازی

موم پس از پیه که قیمت ناچیزی داشت، یکی از مواد اولیه و پایه برای شمع‌ها تا پیش از افزایش فرآورده‌های نفتی ارزان‌تر مثل موم پارافینی بود. موم به دلیل خاصیت ذوب شوندگی بالا نسبت به اغلب موم‌های پارافینی دارد. شمع‌های موم زنبور عسل در بالاترین درجه حرارت محیطی باقی می‌ماند. در صورت یک سایز فتیله مناسب با اندازه قطر شمع باشد کمتر ممکن است تا شمعی که تهیه شده است از مواد دیگر چکه کند. موم‌ها قابلیت ذوب شدن در دمای بالای 88 درجه سانتی گراد در هنگام سوختن به خوبی کار نمی‌کنند.

درمان بیماری‌ها با موم زنبور عسل

خاصیت محافظت‌کننده عسل در برابر خراب شدن پروتئین موجود در آن به دلیل وجود موم عسل است. یکی از مشخصات بارز موم عسل چسبنده بود آن است که به درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها موثر است که می‌توان با توسط خواص موم عسل بیماری‌های زیر را درمان نمود شامل:

  • بهبود کبد
  • درمان جوش صورت
  • کاهش کلسترول خون
  • درمان مشکلات پوستی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • رفع ترک لب‌ها
  • تسکین تبخال تناسلی
  • تولید شمع‌های مفید و مناسب

فرایند ساخت موم زنبور عسل به این صورت است که این نوع موم توسط زنبورهای ماده تولید می‌شوند. زنبور ماده یا کارگر با استفاده از هشت غده در شکم خود موم عسل را درست می‌کند.

فواید موم عسل بر روی سلامتی بدن

فواید موم عسل بر روی سلامتی بدن

موم عسل فواید بسیار زیادی دارد که از این قرار است:

  • برطرف کردن ناراحتی‌های پوستی
  • بهبود کبد با موم عسل
  • تسکین تبخال تناسلی
  • از بین بردن خشکی پوست با موم عسل
  • کاهش کلسترول خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • رفع جوش صورت با موم عسل
  • مراقبت از ترک خوردن لب‌ها
  • تولید شمع بدون ضرر

برطرف کردن ناراحتی‌های پوستی

در برخی از موارد به دلیل وجود باکتری‌هایی که در پوست بدن ما به نام استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکانس که از جمله بیماری‌های پوستی می‌باشد و بسیاری از عفونت‌های پوستی را در خود دارد. طبق بررسی‌ها و آزمایشات صورت گرفته شده  در خصوص فواید موم عسل، ترکیب موم عسل با روغن زیتون می‌تواند از رشد باکتری در پوست به طور حیرت انگیزی پیشگیری نماید. از آن جایی که فواید عسل بر روی پوست برای کسی پوشیده نیست.

بهبود کبد با موم عسل

وجود الکل در موم عسل یکی از عوامل موثر برای بهبود کبد می‌باشد. موم عسل به دلیل آنتی اکسیدانی که دارد باعث می‌شود که چربی‌های اشباع در کبد تجمع نکنند و در واقع مانع از به وجود آمدن کبد چرب می‌گردد.

تسکین تبخال تناسلی

این دسته از بیماری‌ها که در نواحی آلت تناسلی رشد و تکثیر پیدا می‌کنند. موم عسل منبع غنی از propolis است که درد یا زخم ایجاد شده در اثر این نوع تبخال را به سرعت تسکین و درمان می‌کند. موم عسل مانند یک مسکن طبیعی عمل می‌کند.

از بین بردن خشکی پوست با موم عسل

موم عسل و بهترین عسل وحشی محصولی عالی برای نرم کنندگی و رفع خشکی پوست است از موم عسل برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید برای نرم شدن پوست خود از مخلوط موم عسل و روغن بادام استفاده کنید و تاثیر آن را مشاهده نمایید.

کاهش کلسترول خون

برای کاهش دادن کلسترول خون راه‌های زیادی وجود دارد، اما می‌توان گفت یکی از موثرترین راه حل‌ها برای کم کردن کلسترول خون مصرف کردن موم عسل به طور منظم و مداوم می‌تواند شما را در فرایند درمان کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

موم عسل برای جلوگیری از سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که ویروس سرماخوردگی رابطه مستقیم با سیستم ایمنی بدن دارد و همچنین خواص بی نظیر آن این امکان را برای بدن شما فراهم می‌کند که در زمان سرماخوردگی حتما موم یا عسل مصرف کنید. استفاده کردن از این دو ماده غذایی جادویی کمک می‌کند تا سیستم ایمنی خود را تقویت نمایید.

رفع جوش صورت با موم عسل

موم عسل به دلیل دارا بودن ویتامین‌های موجود از ویتامین A می‌تواند به درمان مناسبی برای جوش‌های صورت شما باشد.

مراقبت از ترک خوردن لب‌ها

موم عسل به دلیل دارا بودن خاصیت مرطوب‌کنندگی پوست درمان خوبی برای برطرف کردن ترک‌های لب است می‌توان با استفاده از این روش از ترک خوردگی لب‌ها پیشگیری نمود.

تولید شمع بدون ضرر

موم عسل به علت ساختار که دراد می‌توان از آن به عنوان شمع خانگی به هیچ آسیبی به بدن ما نمی‌زند مورد استفاده قرار داد. شمع‌هایی که در بازار یافت می‌شود در فرایند آن‌ها از مواد سمی‌استفاده شده است که می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *