عسل شبدر

در ادامه با یکی از عسل‌‌های مفید آشنا خواهید شد که آن عسل شبدر است. عسل شبدر به دلیل داشتن طعم شیرین و ملایم گل بسیار محبوب است. بر خلاف سایر شیرین کننده‌‌های رایج مانند شکر، سرشار از آنتی اکسیدان‌‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد. عسل شبدر یک شربت غلیظ و شیرین است که توسط زنبورهای عسل ساخته شده و شهد ساخته شده گیاهان شبدر را جمع آوری می‌کند. از نظر طعم و رنگ آن ملایم است و آن را به یک انتخاب محبوب در بین علاقه مندان آن تبدیل کرده است.

گیاهان شبدر بسیار رایج است، آب و هوا و منبع شهد آن ترجیحی برای زنبورهای عسل است، به همین دلیل عسل شبدر به طور گسترده در دسترس است. عسل شبدر عطر و بودی پیچیده تری نسبت به شکر سفید دارد و بسیاری از افراد آن را برای شیرین کردن چای خود استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، به دلیل افزایش علاقه به گزینه‌‌های سالم تر برای قند، تولید کنندگان مواد غذاهای شیرین و نوشیدنی‌‌هایی از فرآورده‌‌های این عسل در اختیار مردم قرار می‌دهند.
در واقع عسل شبدر نوعی از محبوب‌ترین و پر مصرف‌ترین عسل است. از این ماده به عنوان شیرین کننده و به عنوان داروی طبیعی سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شود.

فواید عسل شبدر

مواد مغذی عسل شبدر

عسل شبدر از نظر قند سرشار از مواد مغذی است. یک قاشق از غذاخوری از عسل می‌توانند حدود 60 کالری را برای شما داشته باشد بدون آنکه بخواهد برای شما دردسر چاقی و یا قند خون داشته باشد. این ماده کاملا بدون چربی است و تمامی قند آن برای شما مفید است و می‌تواند به بیماری‌‌های شما کمک کند.این نوع از عسل بیشتر کربوهیدرات به شکل قندهای طبیعی است. با این حال، این ماده همچنین مقادیر کمی از ویتامین‌‌ها و مواد معدنی مختلف، از جمله منیزیم، پتاسیم، آهن و روی را ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، عسل شبدر مانند بهترین عسل وحشی سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد. در واقع عسل شبدر بیشتر از قندهای طبیعی تشکیل شده است اما دارای ویتامین‌‌ها و مواد معدنی مختلفی نیز هست.

فواید عسل شبدر

عسل شبدر چندین مزیت بالقوه برای سلامتی دارد.

1. پتانسیل ضد ویروسی و ضد باکتریایی

شبدر و انواع دیگر عسل اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند در یک مطالعه با مقایسه ظرفیت ضد باکتریایی 16 نوع مختلف عسل، انواع شبدر دارای قوی ترین اقدام ضد باکتریایی در برابر سلول‌‌های مضر استافیلوکوکوس اورئوس معادل دوز 2.2 میلی گرم آنزیم کانامایسین آنتی بیوتیکی بود. علاوه بر این، این یک پانسمان ضد باکتریایی موثر برای زخم‌ها، مانند سوختگی و خراش است زیرا باکتری‌‌ها نمی‌توانند در مقابل ماده‌ی مغذی مانند عسل مقاومت کنند.

در یک مطالعه 3 ماهه که در آن از عسل شبدر به عنوان پانسمان برای 30 زخم پای دیابتی مختلف استفاده شده است. در این آزمایش 43% از زخم‌‌ها به طور کامل بهبود یافته و 43% دیگر از نظر اندازه و تعداد باکتری‌‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

فواید عسل شبدر

عسل شبدر نیز ممکن است یک ضد ویروس قوی باشد. یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد استفاده از محلول 5% عسل شبدر در سلول‌‌های پوستی آلوده به ویروس آبله مرغان به میزان قابل توجهی میزان بقایای ویروس کاهش می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که عسل تازه و خام ممکن است دارای خاصیت ضد باکتری قوی تری نسبت به گونه‌‌هایی باشد که برای مدت طولانی پاستوریزه شده یا ذخیره شده‌اند.

2. ماده‌‌‌ای سرشار از آنتی اکسیدان

عسل شبدر مملو از آنتی اکسیدان‌‌ها است. این آنتی اکسیدان‌‌ها ترکیباتی هستند که می‌توانند از آسیب سلولی ناشی از مولکول‌‌های ناپایدار که به عنوان رادیکال‌‌های آزاد شناخته می‌شوند جلوگیری یا کاهش دهند. این ممکن است خطر ابتلا به بیماری را در شما کاهش دهد.

در یک مطالعه موش صحرایی، عصاره عسل شبدر باعث آسیب دیدگی کبد ناشی از رادیکال‌‌های آزاد شد، احتمالا به دلیل داشتن ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره عسل شبدر به ویژه در آنتی اکسیدان‌‌های ضد التهاب فلاوانول و اسید فنولیک بسیار زیاد است. فلاوانول‌ها ممکن است سلامت قلب و ریه را بهبود ببخشد، در حالی که اسیدهای فنولیک سیستم عصبی مرکزی شما را تقویت می‌کنند.

فواید عسل شبدر

3. مزایای بیشتری نسبت به شکر سفید

اگرچه که بیشتر مواد تشکیل دهنده‌ی عسل کوهی وحشی و عسل شبدر قند است اما دارای چندین مزیت منحصر به فرد است که باعث می‌شود انتخاب بهتری نسبت به شکر سفید داشته باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که عسل ممکن است برای سلامت قلب و کنترل وزن از قند سفید بهتر است.

در یک مطالعه‌ی 6 هفته‌‌‌ای 60 نفری که روزانه 70 گرم عسل یا قند غذا مصرف می‌کنند، افراد گروه عسل کلسترول خوب بیشتری داشته‌‌‌اند و همچنین سطح کلسترول بد کمتری را داشته‌اند. با این حال، اگرچه که عسل سالم تر از شکر سفید است اما هنوز هم یک ماده‌ی قندی محسوب می‌شود به همین دلیل هم بهتر است از بیش از اندازه استفاده کردن آن‌‌ها خودداری نمایید.

ژیم‌‌های غذایی که شما در طول زندگی خود رعایت می‌کنید می‌بایست دارای حداقل 5% قند باشد به همین دلیل هم است که ما به شما عسل‌‌ها را پیشنهاد می‌دهیم. یکی از مهم ترین دلایل آن این است که عسل‌‌ها می‌توانند قند شما را تنظیم کنند و مضرات مواد قندی دیگر را به شما انتقال ندهند. اگر شما دارای چاقی هستید بهتر است از عسل برای گرفتن انرژی و کالری مفید استفاده نمایید تا علاوه بر لاغری و نشاط بخشی شما، از قند مفید آن نیز که برای سلامتی شما واجب است بهره‌مند شوید چرا که عسل می‌‌‌تواند برای شما جایگزین هر گونه میان وعده در طول روز شود. به این ترتیب شما می‌توانید در رژیم‌های لاغری از آن ها استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *