زنبورعسل در زمستان

یکی از مواردی که برای زنبور‌های عسل بسیار مورد توجه است این است که در فصل‌های زمستان نیز کار خود را نیز می‌توانند انجام دهند اما زنبورعسل در زمستان به مراقبت و نگهداری نیاز دارد.

میزان مراقبت از زنبور عسل

این مراقبت به این خاطر است که میزان تغذیه آن‌ها در تابستان به خوبی انجام می‌‍‍شده است و در این فصل استفاده از گل‌های متنوع برای آن‌ها در دسترس بوده است. اما در فصل زمستان این چنین نخواهد بود بنابراین در فصل زمستان میزان گل‌هایی که می‌‍‍توانند در محیط وجود داشته باشد کمتر از فصل تابستان خواهد بود به همین دلیل از نظر تغذیه‌ای با مشکل رو به رو می‌‍‍شوند.

تغذیه زنبورعسل در زمستان

برای تغذیه زنبورعسل در زمستان باید تدابیری اندیشیده شود مخصوصا برای کسانی که زنبورداری دارند این کار باید انجام شود بنابراین برای این کار بهتر است که از مقداری آب و شکر استفاده شود. این کار به این دلیل است که تغذیه زنبورعسل به خوبی انجام شود و زنبورعسل بتواند به خوبی کار خود را انجام دهد و در زمستان نیز بتواند به تولید عسل کوهی اصل بپردازد. برای همین است که باید از عسل‌هایی استفاده شود که در فصل تابستان تولید شده‌اند زیرا برای زنبور‌های عسل تغذیه به صورت مصنوعی وجود ندارد و خودشان به راحتی می‌‍‍توانند کار تغذیه را انجام دهند.

کندو عسل در زمستان

اما برای این که در فصل زمستان زنبورعسل نمی‌تواند این کار را انجام دهد بهتر خواهد بود که به آن‌ها محلولی از شکر و آب داد تا از آن استفاده کنند به عنوان غذایی که می‌‍‍توانند از آن استفاده کنند.
به همین خاطر می‌‍‍توان گفت برای این که این غذا دلنشین و به حال زنبورعسل خوشایند باشد می‌‍‍توان به آن مقداری نیز عسل اضافه کرد زمانی که به آن عسل اضافه می‌‍‍شود طعم خوشایند‌تری را نیز به آن می‌‍‍بخشد.

نکته‌ای که می‌‍‍توان آن را در نظر داشت این است که در فصل زمستان بهتر خواهد بود که کندو‌های زنبورعسل را در مزرعه‌ها قرار داد اما هر مزرعه‌ای را نیز برای این کار نباید انتخاب کرد. زیرا هر مزرعه‌ای با هر محصولی نمی‌تواند این امکان را ایجاد کند که میزان تغذیه زنبورعسل را تامین کند بنابراین برای این کار بهتر خواهد بود که به مزارع ذرت و پنبه و آفتابگردان قرار داده شوند.

این مزارع به راحتی می‌‍‍توانند منبع تغذیه‌ای که برای زنبور‌های عسل وجود دارد را به راحتی تامین کرد این تامین می‌‍‍تواند برای زنبورعسل بسیار خوشایند باشد.

زیرا می‌‍‍تواند کار خود را نیز در فصل زمستان نیز به خوبی انجام دهد از نظر کیفیت نیز این عسل‌ها که در مزارع تولید می‌‍‍شوند می‌‍‍توانند مناسب‌تر باشند و به نوعی نیز می‌‍‍توان گفت که از قند مصنوعی برای این زنبورعسل استفاده نشده است.

نباید کندو‌ها را تغییر داد به این صورت که باید آرایش خوبی برای آن‌ها وجود داشته باشد بنابراین می‌‍‍توان گفت که این آرایش خوب برای زنبورعسل می‌‍‍توان بسیار مفید باشد. زیرا نظم و هماهنگی زنبور‌های عسل از بین خواهد رفت بنابراین تا جایی که امکان دارد بهتر است که این هماهنگی از بین نرود حتی بهتر است که از شانه‌های خالی نیز استفاده نشود. زیرا زنبورعسل در فصل زمستان بسیار حساس می‌‍‍شود بنابراین می‌‍‍توان گفت که برای این حساسیت باید چاره‌ای اندیشید و زنبورعسل را تحت مراقبت قرار داد.

البته برای کسانی که کار زنبورداری را انجام می‌‍‍دهند این کار‌ها حتما باید در فصل زمستان صورت بگیرد بنابراین می‌‍‍توان گفت که نتیجه خوبی را در فصل زمستان نخواهند داشت. حتی در فصل زمستان انواع بیماری‌ها و آفات نیز می‌‍‍توانند به کندو ضرر برساند بنابراین باید از این میزان از بیماری برای زنبورعسل پیشگیری‌هایی را به وجود آورد. این امکان می‌‍‍تواند وجود داشته باشد که در فصل زمستان بارش‌های زیادی صورت می‌‍‍‌‌گیرد بنابراین این امکان می‌‍‍تواند وجود داشته باشد که کندو‌ها خیس شود.

کندو عسل در زمستان

زمانی که بارندگی ایجاد می‌‍‍شود نباید گذاشت که کندو‌ها خیس شود بنابراین باید از خیس شدن آن‌ها جلوگیری به عمل آورد زیرا اگر آب باران یا برف بر روی این کندو‌ها وارد شود باعث می‌‍‍شود که مرگ و میر و تلفاتی که برای زنبورعسل رخ می‌‍‍دهد بیشتر خواهد شد.
برای همین است که به زنبورداران در این زمینه توصیه می‌‍‍شود که از خیس شدن کندو‌های خود جلوگیری به عمل آورند تا برای زنبورعسل‌ها مشکلی به وجود نیاید.
امکان این وجود دارد که در فصل زمستان این کندو‌ها از سوراخ‌هایی برخوردار باشند که این سوراخ‌ها بسیار بزرگ باشند این بزرگ بودن برای کندو‌ها مناسب نخواهد بود. باید این سوراخ‌ها به میزانی که تنها زنبورعسل از آن خارج شود باز گذاشت و آن را به همان میزان کوچک کرد، برای تغذیه‌ای که برای زنبورعسل در نظر گرفته می‌‍‍شود باید نکاتی را رعایت کرد.

یکی از این نکات که باید آن را رعایت کرد این است که در کاسه شربت خوری آن‌ها که برای تغذیه آن‌ها استفاده می‌‍‍شود باید همیشه تمیز باشد و این تمیزی باید همیشه انجام شود. زیرا باعث می‌‍‍شود که این کثیفی به عسل نیز وارد شود و باعث می‌‍‍شود که مرغوبیت عسل از بین برود در این زمان می‌‍‍توان گفت که تمیزی و بهداشت یکی از نکات مهمی است که زنبورداران به خصوص در فصل زمستان باید آن را رعایت کنند.

در فصل زمستان نیز این مشکل به وجود خواهد آمد بنابراین باید این را در نظر داشت که در فصل زمستان برای این که میزان استفاده از‌ ترکیباتی که برای تغذیه زنبورعسل استفاده می‌‍‍شود زیاد است برای همین باید به میزان تمیزی کندو اهمیت زیادی داد.

اگر این نکات درباره تمیزی زنبورعسل جدی گرفته نشود باعث می‌‍‍شود که زنبورعسل بیمار شود و این بیماری باعث می‌‍‍شود که تلفات زیادی از مرگ و میر زنبورعسل ایجاد شود بنابراین زنبورعسل به راحتی در این میان از بین خواهد رفت.
برای این که زنبورعسل در زمستان بتواند به بیرون بیاید و باید از یک سوراخ کوچک استفاده کرد. بنابراین در کندو‌ها از سوراخ استفاده شده است اما این سوراخ‌ها بسیار بزرگ هستند، بنابراین می‌‍‍توان گفت که باید آن‌ها را کوچک کرد. البته علاوه بر این که باید آن‌ها را کوچک کرد باید کمی از آن را نیز باقی گذاشت تا باعث خفه گی و از بین رفتن زنبورعسل نشود زیرا با این کار زنبورعسل خفه خواهد شد و از بین خواهد رفت. بنابراین باید تمامی این نکات را در این رابطه انجام داد تا این که تلفاتی برای زنبورعسل ایجاد نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *