شناسایی عسل اصل

آیا می‌دانستید برای این که بتوانید یک عسل خود تهیه کنید و در وعده‌ی صبحانه‌ی خود از آن استفاده کنید. باید ویژگی‌های استاندارد لازم را رعایت کند. در صورتی که عسل دارای مقادیر زیادی ساکاروز باشد نشان می‌دهد که در این عسل شکر ساده یا چغندر قند یا شهد ذرت با اسید هیدرولیز شده به آن افزوده شده است. البته نسبت فروکتوز به گلوکز در این مورد مشابه با عسل است.

اصولا عسل تقلبی به دو روش انجام می‌شود:

1. تغذیه زنبور عسل با شکر- زمانی که فصل شهد گل‌ها است؛ بعضی از افراد سودجویی که بیشتر یا به دلیل مدیریت درست زنبورستان به تولید کندو با شربت شکر می‌پردازند که این اقدام آن‌ها نوعی تقلب محسوب می‌شود با آزمایشات صورت گرفته که یکی از آن‌ها محاسبه ساکارز در عسل است، می‌توان به این مسئله اشاره کرد که مقدار ساکارز در عسل طبیعی در ایران نبایستی بیشتر از 5 درصد باشد، به ویژه هنگام تغذیه زنبور عسل که در فصل پاییز معمولا برای ذخیره غذایی زنبورداران در زمستان کاری معمولی و کاملا عادی است این تغذیه در برخی از موارد نیز در اوایل بهار انجام می‌شود؛ در هر دو شربت شکر که توسط زنبور استفاده می‌شود و وارد عسل برداشت شده نمی‌شود.

2. برخی از افراد بدون این که زنبور، با شکر، آب و اسانس خود کاملا پنهانی اقدام به تولید عسل می‌کند.

همچنین عسل طبیعی را ارائه می‌کند. با انجام آزمایشات صورت گرفته تا اندازه‌ای می‌توان از عسل مرغوب و استاندار زنبورداران تشخیص داد. با مصرف عسل دست‌ساز مثل آب نبات سفت در دهان باقی می‌ماند، مقاومت بالایی در حل شدن و جذب دارد. لذا عسل طبیعی فورا آب را به خود جذب می‌کند. ارائه این ماده علاوه بر از بین بردن پیشینه زنبورداری موجب به خطر افتادن سلامت مصرف‌کنندگان نیز می‌شود.

شیوه‌های شناسایی عسل اصل و تقلبی

شیوه‌های شناسایی عسل اصل و تقلبی عبارت است از:

  1. مزه و طعم
  2. از طریق بو
  3. میزان غلظت و سفت بودن
  4. با استفاده از کبریت
  5. از طریق نان تست
  6. توسط زرده تخم مرغ

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

شیوه‌های تشخیص عسل طبیعی و تقلبی

 1. مزه و طعم عسل طبیعی در مقایسه با عسل تقلبی

عسل کوهی اصل شیرینی ویژه‌ای دارد همچنین مزه و طعم به خصوصی نیز دارد. عسل‌های مصنوعی بدن این مزه هستند. عسل طبیعی به غیر از مزه شیرینی دارای طعم مطبوعی نیز دارد این بر حسب گیاه است که از شهد آن عسل جمع آوری شده است هنگامی که عسل تقلبی یا مصنوعی باشد تنها مزه‌ی شیرینی می‌دهد و شما هیچ طعمی را احساس نمی‌کنید.

2. شناسایی عسل طبیعی از تقلبی با بو

چنانچه درب عسل برای مدتی بسته باشد زمانی که درب آن را باز می‌کنید بو و رایحه خوبی از عسل طبیعی می‌توانید استشمام کنید. هر کدام از عسل‌های طبیعی مثل بهترین عسل وحشی بویی مطابق با گل که از آن شهد فراهم می‌شود. در صورتی که عسلی را بو کردید که از او بوی خاصی دریافت نکردید باید حتما به اصل بودن آن شک کنید.

3. سفت بودن و غلظت عسل طبیعی از تقلبی

عسلی که فورا در دهان آب شود کاملا عسل طبیعی اصل است. همچنین با مصرف آن موجب تقویت قوای جسمی شما می‌گردد. عسل تقلبی فقط طعم آبنبات دارد.

4. ساده‌ترین روش تشخیص عسل طبیعی از تقلبی از طریق آب

مقداری از عسل را در آب حل کنید زمانی که عسل طبیعی را به داخل لیوان آب می‌ریزید حالت چسبناکی خود را حفظ می‌کند و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل می‌شد اما عسل‌های مصنوعی فورا در آب حل می‌شوند.

یکی از روش‌های شناسایی عسل اصل از غیر اصل این است که در صورتی که عسل را درون لیوان آبی ریختید، اگر به صورت عمودی عسل را داخل لیوان پر از آب کنید تمامی عسل‌ها در کف لیوان ته‌نشین می‌شوند و به سرعت حل نمی‌شوند، عسلی مرغوب و استاندارد است که زمانی که با آب مخلوط می‌شود از شفافیت و روشنایی کمتری برخوردار باشد.

شناسایی عسل با استفاده از کبریت

5. شناسایی عسل با استفاده از کبریت

برای این آزمایش ابتدا کبریت را روشن کنید و آن را داخل عسل بریزید با این تکنیک متوجه خواهید شد که عسل طبیعی است یا غیر طبیعی؛ با انجام این آزمایش چنانچه کبریت روشن را داخل عسل زدید و منجر به آتش گرفتن عسل شد متوجه خواهید شد که عسل کاملا طبیعی است اما در غیر این صورت گواهی می‌دهد که آن یک عسل کاملا تقلبی است و به این راحتی‌ها شعله‌ور نمی‌شود.

6. تشخیص عسل با نان تست

ممکن است باور این مسئله برای‌تان کمی پیچیده به نظر برسد. اما یکی از روش‌های تشخیص عسل اصل از تقلبی استفاده از نان تست است. مقداری عسل را روی نان تست بمالید و بعد از گذشت چند دقیقه شاهد سفت شدن نان خواهد شد در صورتی که عسل تقلبی را‌ روری نان قرار داده باشید در این اقدام نان شما نمدار و خیس خواهد شد.

7. آزمایش عسل با زرده تخم مرغ

جالب‌ترین روش‌های تشخیص عسل مرغوب از نامرغوب توسط زرده تخم مرغ است، عسل را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید در صورتی که زرده تخم مرغ کاملا پخته شده باشد عسل طبیعی است جز این صورت عسل تقلبی است.

علت شکرک‌زدن عسل چیست؟

عسل طبیعی و اصل دارای دیاستاز است که بعد از مدت زمانی ته‌نشین می‌شود و رس می‌زند، به این معنا که ذرات قند عسل به صورت کریستالی در می‌آیند و عسل مثل روغن نباتی سفت می‌شود. عمد‌ترین مقایسه‌ی آن با نحوه‌ی شکرک‌زدن مربا باعث می‌شود که بلورهای عسل رس زده و خیلی زودتر از بلورهای مربا شکرک می‌زند. در نتیجه عوامل محیطی که باعث جذب ذرات موجود در عسل و ته‌نشین شده آن می‌شود از جمله رطوبت، دما و ترکیبات عسل و نسبت درصد بالای مواد قندی، آنزیم دیاستاز که باعث شکرک‌زدن عسل می‌شود و این مسئله تنها در عسل‌های طبیعی مشاهده می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *