انواع عسل طبیعی در کوهستان

در این مقاله قصد داریم با انواع عسل طبیعی در کوهستان صحبت کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید. تقسیم‌بندی‌هایی که مرتبط به عسل است و آن را از دیگر عسل‌ها متفاوت می‌کند این است که آیا این عسل واقعی است یا خیر. تقسیم‌بندی عسل‌ها به این صورت است: عسل باغی، عسل زراعی، عسل دشتی و عسل کوهی است. این تفاوت‌ها نشان دهنده کیفیت عسل است.

در بیشتر موارد عسل باغی نوع بسیار ضعیف عسل است و عسل کوهی با کیفیت‌ترین نوع عسل است. علت این موضوع این است که ارتفاع بیشتر از سطح دریا می‌تواند کیفیت عسل را افزایش دهد.
مورد دوم این است که پوشش گیاهی که در کوهستان وجود دارد در رابطه با تولید عسل می‌تواند کمک کننده باشد و کیفیت عسل تولیدی را افزایش دهد و درباره خواص دارویی آن بسیار تاثیرگذار است.

عسل طبیعی

هر زنبور عسل متناسب با وظیفه‌ای که دارد در رابطه با محیط سالم و کاملاً بهداشتی می‌تواند، گرده، ژله رویال و عسل طبیعی را تولید کند که برای نگهداری خود و نگهداری از نوزاد‌های خودش و تامین سلامتی مجموعه‌ای که در آن زندگی می‌کند و وظایفی را دارد و به صورت غریزی می‌تواند وظایف خودش را انجام دهد. اولین مورد برای اینکه زنبور عسل بتوانند بهترین نوع از کار خودشان را انجام بدهند این است که زنبورهای عسل در شرایط پاکیزه زندگی کنند و هیچ گونه استرسی به آن‌ها وارد نشود؛ زیرا این استرس می‌تواند در زندگی آن‌ها تاثیر گذار باشد و کیفیت زندگی را کاهش دهد.

زنبور عسل حساسیت بسیار زیادی نسبت به آنچه که ما تصور داریم دارد. حساسیت‌های این زنبورها به این صورت است که اگر زنبوردار بیش از اندازه به کندوی عسل سر بزند باعث می‌شود تا حرارت کندو پایین بیاید و انرژی زنبور عسل صرف این بشود تا گرمای مورد نیاز کندو را حفظ کند و این کار باعث می‌شود تا زنبور یک فعالیت اضافی را انجام دهد. در واقع استرس زنبور افزایش پیدا می‌کند که این موضوع می‌تواند در کیفیت تولیدی عسل تاثیرگذار باشد.

2 نوع عسل طبیعی کوهستانی

عسل خالص کوهی در یک تقسیم‌بندی کلی دو نوع دارد:

  1. عسل طبیعی کوهستانی در کندو
  2. عسل طبیعی کوهستان وحشی

امروزه کسانی که عسل طبیعی کوهستان در کندو تهیه می‌کنند این ادعا را دارند که عسل تولیدی آن‌ها تفاوتی با عسل وحشی ندارد که طبیعی است. این دو عسل هرچند میزان کمی تفاوت با یکدیگر دارند به دلیل اینکه عامل انسانی در عسل کندوها نقش دارد؛ پس از عسل طبیعی کوهستان هم کمیاب‌تر است و همچنین کیفیت بالاتری دارد؛ زیرا دخالت انسان در تولید آن بسیار کم است این موضوع نشان دهنده کیفیت بالای آن می‌باشد.

عسل طبیعی کوهستان مانند هر عسل دیگری شکرک می‌زند و به اصطلاح می‌توان گفت که رس می‌کند ولی مدت زمانی که شکرک می‌زند نسبت به نوع گلی آن که عسل از آن به دست آمده به میزان درجه حرارتی که در محیط وجود دارد بستگی دارد.  البته راهکارهایی برای پیشگیری از شکرک زدن عسل وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
به جز برخی از عسل‌هایی که گل‌های خاص دارند در اکثر موارد ساکاروزی که در عسل طبیعی کوهستان وجود دارد کمتر از 5 درصد است که شما فقط ملاک طبیعی بودن عسل را نباید با بررسی میزان ساکاروز آن بسنجید و موارد دیگر را نیز برای آن باید در نظر بگیرید.

عسل طبیعی

1. عسل طبیعی کوهستان سهند

یکی از مرکز‌های بسیار مهم در کشور برای تولید عسل طبیعی کوهستان کوهستان سهند و مرتبط به شهرستان مراغه است. حدود 170 هزار هکتار زمین کشاورزی در دامنه کوه سمند وجود دارد که می‌توان گفت در کشور ایران مقام اول تولید عسل در استان آذربایجان شرقی است.

پوشش گیاهی که دامنه کوهستان سهند دارد متنوع است و بیشتر این نوع عسل‌هایی که در این دامنه تولید می‌شود معمولاً مربوط به فصل پاییز است. نکته‌ی بسیار مهمی که درباره عسل طبیعی کوهستان سهند وجود دارد این است که دامنه‌ی گیاهی در این منطقه بسیار زیاد است که این مورد باعث می‌شود کیفیت درمانی عسل افزایش پیدا کند. موم این عسلی که مربوط به کوهستان است بسیار نرم است که این نشان دهنده کیفیت به این عسل است.

امروزه می‌دانیم که بیشتر مواد تشکیل دهنده عسلی که تک گل هستند معمولاً از یک نوع گل و گیاه تشکیل شدند، پس از اصلی‌ترین عسل‌هایی که در آذربایجان شرقی و دامنه‌های سهند تهیه می‌شوند معمولاً بیشتر این نوع پوشش گیاهی را دارند و عبارتند از: عسل بابونه که رنگ طلایی دارد، عسل گون که رنگ زرد و شفافی دارد، عسل سیاه دانه که رنگ کهربایی مایل به قرمز دارد، عسل آویشن قرمز رنگ است و عسل اسطوخودوس طلایی رنگ. عسل طبیعی اصل با چند گل در کوهستان در بیشتر موارد عسلی است که از گل‌های گون، بابونه و آویشن به دست می‌آید.

2. عسل طبیعی کوهستان سبلان

عسل طبیعی کوهستان سبلان معمولاً در استان اردبیل تولید می‌شود که با موم یا بدون موم در رنگ‌های مختلفی در بازار وجود دارند و معمولاً نوع با موم این عسل‌ها از نظر پزشکی توصیه بیشتر می‌شود. دلیل اینکه تنوع رنگی بسیار زیادی در عسل‌های سبلان وجود دارد این است که در دامنه این کوه پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *