زهر زنبور عسل

شاید تا بحال فکر نمی‌کردید که زهر زنبور عسل نیز می‌تواند خاصیت داشته باشد بله همین طور است زهر زنبور عسل نیز فواید بسیار زیادی دارد. شرکت‌های داروسازی از آن برای تهیه و یا پادزهر داروها استفاده می‌کنند. در این مطلب شما را بیشتر با خواص زهر این جانور پر خاصیت آشنا می‌کنیم.

ویژگی‌های زهر زنبور عسل

از خصوصیات بارز زهر زنبور عسل که بر کسی پوشیده نیست می‌توان به این ماده به صورت مایعی تلخ مزه با رنگی روشن، وزن 131/1، بوی مخصوصی و همچنین اسیدی بودن آن زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد به سرعت خشک می‌شود به دلیل خشک شدن این ماده به میزان 30 تا 40 درصد از آب آن تبخیر می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید زهر زنبور عسل بیش از 8 نوع پروتئین دارد که از همه مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مینامین 7،  ملیتین 1، پپتید منهدم‌کننده سلول مست، فسفولیپاز A2، دوپامین 4، هیالورونید، هیستامین 5 اشاره کرد. مقدار سمی بودن زهر زنبور عسل نسبت به زهر زنبور عسل خرمایی بیشتر است. ولی با تحقیقاتی که از سوی پژوهشگران صورت گرفته شده است به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیبات زهر زنبور عسل در مناطق گوناگون با هم یکسان می‌باشد.

چگونگی تولید زهر زنبور عسل

چگونگی تولید زهر زنبور عسل

برای تهیه زهر از طریق زنبور عسل بعد از به دنیا آمدن آن آغاز می‌شود و تا سنین 16 تا 21 روزگی که زنبور کارگر کار دفاع و مراقبت از کندو را انجام می‌دهد، کیسه زهر زنبور عسل کارگر پر می‌شود و در پایان 21 روز تولید زهر تمام می‌شود. زنبور عسل کارگر یا همان ماده نام دارد که به محض تولید، زهر ترشح شده کم کم داخل کیسه زهر جمع می‌شود. زمانی که زنبور عسل برای دفاع از خود مجبور به نیش زدن می‌شود پس از فرو کردن نیش خود در بدن انسان و یا سایر جانوران دیگر، کیسه زهر منقبض شده و محتویات داخل آن راه خروج که به نوک نیش می‌رسد را وارد بدن آن می‌کند تا به این وسیله بتواند از خود در برابر خطرات دفاع نماید.

زنبورهای عسلی که در فصول بهار یا تابستان به دنیا می‌آیند کیسه زهر آن‌ها بین 16 تا 20 روزگی پر می‌شود، اما زنبورهایی که در فصل پاییز متولد می‌شوند در سنین 12 الی 15 روزگی کیسه زهر آن‌ها پر می‌شود. میزان حجم تولید شده زهر با استفاده از زنبور عسل‌های کارگر 3/0 تا 5/0 میلی گرم است که این میزان به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله سن، نژاد، فصل و مقدار گرده گل مصرف شده.

با توجه به تمامی مواردی که در فوق به آن‌ها پرداخته شده است بایستی گفت که گرده گل از تمامی این عوامل بسیار مهم‌تر برای تولید با کیفیت یک زهر می‌باشد، در واقع چنانچه زهر در دسترس نبود، ترشح زهر به طور کامل متوقف خواهد شد و با متوقف شدن ترشح زهر در صورت نبود تغذیه با گرده این است که بیشترین ترکیبات زهر از 8 نوع پروتئین به وجود آمده است و در صورتی که زنبور کارگر گرده استفاده نکند و از نتواند پروتئین دریافت کند نمی‌تواند به تولید پروتئین‌های لازم در زهر بپردازد. برای تولید پروتئین‌های موجود در زهر زنبور عسل نیاز به دارد که حتما از پروتئین استفاده کند.

زنبور عسل با مصرف نمودن گرده گل، پروتئین لازم را در بدن به اسید‌های آمینه تبدیل می‌کند و توسط اسیدهای آمینه موجود، با یک سری واکنش‌های شیمیایی پروتئین‌های لازم را برای ساختن زهر فراهم می‌نماید. زهر زنبور عسل در طب سنتی بسیار پرکاربرد بوده است. از مهم‌ترین خواص درمانی آن می‌توان به درمان انواع روماتیسم‌ها اشاره نمود.

برخی از خواص درمانی زنبور عسل به دلیل تحریک شدن آنزیم‌ها و دستگاه ایمنی بدن می‌تواند مشابه با کورتیزون عمل نماید. کورتیزون در واقع ماده‌ای است که برای درمان اغلب دردها به کار می‌رود، لذا به علت داشتن تاثیرات جانبی و قوی و ناخوشایند شناسایی شده است. به عنوان نمونه از این ماده برای درمان بیماران صرع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید زهر زنبور عسل بر روی سلامتی

زهر زنبور عسل فواید بسیاری دارد عبارت است از:

کاهش بیماری اچ‌ای وی

وجود ذرات نانو در زهر زنبور عسل قادر خواهد بود تمامی ویروس هایی که موجب نقص ایمنی بدن یا همان اچ‌ای وی را نابود خواهد کرد و هیچ گونه صدمه‌ای به بافت سلول‌های پیرامون آن نخواهد زد.

درمان بیماری ام اس

زهر زنبور عسل علاوه بر این که بسیاری از بیماری‌ها از جمله آرتریت را نیز برطرف می‌نماید می‌تواند درمان مناسبی برای افرادی که دچار ام اس هستند، باشد.

خواص درمانی با زهر زنبور عسل

سایر خواص درمانی با زهر زنبور عسل

در زیر نمونه‌ای از بیماری‌هایی که می‌توان با زهر زنبور عسل آن‌ها را کاملاً برطرف نمود، می‌پردازیم:

  • تسکین و درمان التهابات چشم
  • سرطان موقتی
  • رفع ورم ماهیچه‌ها
  • کم شدن قابلیت انعقاد خون
  • از بین بردن ورم پستان
  • مالاریا زخم‌های گرمسیری
  • سلامت اعصاب
  • بهبود سردرد
  • درمان آسم و تنگی نفس
  • مستحکم شدن بافت‌ها و بهبود آن
  • درمان عفونت و ورم مفاصل
  • درمان بیماری سینوسی
  • رفع سندرم قبل از قاعدگی
  • برطرف نمودن دردهای شدید
  • از بین بردن عفونت مهره‌ها
  • بهبود گلودرد
  • برطرف کردن آسیب‌های رباط‌ها
  • بهبود عضلات
  • رفع کم خونی
  • کاهش کلسترول خون

فکر می‌کنم تا الان متوجه شده‌اید که این ماده که شاید ما تا به حال فکر می‌کردیم بی خاصیت باشد و کاربردی ندارد چقدر مفید و موثر برای درمان بسیاری از بیماری‌های مهم است پس هر چیزی که خدا در این جهان آفریده است بی حکمت نمی‌تواند باشد. البته باید به این نکته را مورد توجه قرار دهید که زمانی که زنبور عسل نیش زده فورا آن محل را که مورد گزیدگی قرار گرفته است فشار دهید تا زهر آن از بدنتان خارج شود و سپس محل مورد نظر را با آب بشویید. زیرا برخی از افراد حساسیت دارند و باعث بروز مشکلات پوستی در آن‌ها می‌گردد. مهم‌ترین مزیت‌های عسل بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند.

مضرات درمانی زهر زنبور عسل

با تمامی خواص درمانی که در خصوص زهر زنبور عسل دارد، اما این ماده پر خاصیت نیز معایبی دارد عبارتند از:

  1. ایجاد مشکلات خواب
  2. خارش پوست
  3. گرگرفتگی
  4. تهوع و استفراغ

برای این نوع درمان بایستی حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام بگیرد تا از هر گونه مشکلی جلوگیری شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *