مراقبت از عسل

عسل به عنوان یک غذای کامل شناخته شده است از این ماده خوراکی برای تهیه و انواع دسر و شیرینی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین منظور باید و نگهداری آن دقت و توجه بسیاری داشته باشید تا از میزان کیفیت و مرغوبیت آن کاسته نشود. هنگام تهیه عسل باید تمامی‌ قوانین و نکات لازم را رعایت کنید تا هنگام مصرف آن دچار مشکل و ناراحتی نگردید از آن جایی که عسل مزیت‌ها و خواص زیادی دارد. هنگامی‌ که به صورت درست و صحیح مراقبت از عسل انجام نگرید تمامی‌ خواص خود را از دست می‌دهد و فاسد می‌شود.

6 راز مهم مراقبت از عسل

از مهم‌ترین و نکاتی که باید در نگهداری از عسل طبیعی رعایت کنید در ادامه این مبحث به شرح زیر می‌باشد:

  1. دور نگهداشتن عسل از مواد بودار
  2. نگهداری از عسل موم‌دار
  3. مدت زمان نگهداری از عسل در یخچال
  4. استفاده نمودن از ظروف مات یا تیره
  5. استفاده نمودن از قاشق عسل خوری
  6. نگهداری از عسل شکرک زده

در ادامه در مورد شرایط هر کدام از موارد بیشتر توضیح می‌دهیم.

1. دور نگهداشتن عسل از مواد بودار

برای مراقبت از عسل باید مراقب باشید که حتماً آن را از مواد بودار مانند سیر، قیر، ماهی‌ها، پارافین، پیاز، بنزین و سایر مواد از این دست که بوی آن‌ها بسیار ماندگار است و باعث تغییر مزه، رنگ، بو عسل را تحت تاثیر قرار می‌دهد به همین دلیل نباید عسل طبیعی اصل را نزدیک این نوع  مواد غذایی تازه و بودار قرار دهید.

نگهداری از عسل

2. مراقبت از عسل موم‌دار

اغلب قریب به اتفاق افراد از عسل هایی که حاوی موم هستند بسیار لذت می‌برند و ترحج می‌دهند که حتماً از این نوع عسل‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلیل اصلی از بین رفتن و بی‌کیفیت بودن عسل‌های موم‌دار چیست؟
اما  باید بدانید که علت و دشمن عسل‌های موم‌دار کرم پروانه‌خوار است. زمانی که عسل که دارای موم است را دو الی سه روز در دمای بالای 20 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. در این زمان موجب می‌گردد که پروانه کرم‌خوار موم عسل را از بین می‌برد و از آن شروع به تغذیه می‌کند برای پیشگیری از به وجود آمدن این مشکل  باید هرچه سریع‌تر عسل را از موم خارج نمایید.

3. مدت زمان نگهداری از عسل در یخچال

ترجیحاً عسل‌ها را چه طبیعی و چه مصنوعی در یخچال نگهداری نکنید. زیرا این عمل باعث سفت شدن و غلیظ شدن عسل می‌گردد. همچنین این عامل بر روی کیفیت عسل نیز تاثیر بسزایی می‌گذارد. به عنوان مثال یکی از نمونه‌هایی که می‌توان مثال زد این است عسل گل گاوزبان را زمانی که برای نگهداری از یخچال استفاده می‌کنید باعث می‌گردد، کم کم بافت خود را از دست بدهد و حالت چسبناکی به خود بگیرد و بسیار غلیظ می‌شود. در نتیجه کیفیت اولیه و مطلوب سابق را نخواهد داشت.

خرید انوع عسل‌ها

4. استفاده نمودن از ظروف مات یا تیره

برای این که بخواهید ماندگاری عسل خود را برای مدت زمان طولانی حفظ نمایید. باید ظرفی که برای این ماده ارزشمند در نظر می‌گیرید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد در صورتی که از ظروف شیشه‌ای استفاده می‌کنید، حتماً مات یا تیره باشد تا نور از آن عبور نکند.

زیرا زمانی که عسل در معرض نور قرار بگیرد باعث از بین رفتن تمامی‌ آنزیم‌های گلوکز اکسیداز می‌شود. وجود این آنزیم در عسل باعث تولید پراکسید هیدروژن می‌شود. برای مراقبت از عسل در برابر میکروب‌ها باید عسل را در مکان‌های ی که تاریک و فاقد نور هستند یا در ظروف شیشه‌ای مات یا تیره برای این منظور استفاده نمایید.

5. استفاده نمودن از قاشق عسل خوری

برای استفاده نمودن از بهترین عسل وحشی در صورت امکان حتماً از قاشق مخصوص عسل خوری استفاده کنید در صورتی در دسترس نداشتید می‌توانید از یک قاشق تمیز نیز استفاده کنید. رعایت نمودن این نکته بسیار مهم است زیرا اگر قاشق شما دارای رطوبت یا چربی باشد زمانی که آن را وارد عسل می‌کنید باعث می‌شود که عسل تبخیر شود و منجر به کپک زدن عسل گردد. برای تهیه قاشق‌های عسل خوری می‌توانید آن را از برخی از فروشگاه‌های عسل جستجو کنید و یا از فروشگاه‌های معتبر و بزرگی که لوازم آشپزخانه می‌فروشند تهیه نمایید.

خرید عسل

6. نگهداری از عسل شکرک زده

برخی از افراد معتقد هستند که عسل کوهی و وحشی شکرک نمی‌زند، اما این باور کاملاً اشتباه است. مهم‌ترین دلیل آن هم این است که عسل به دلیل داشتن خاصیت اشباع بودن و دارا بودن قند طبیعی است به همین خاطر موجب می‌گردد که در دمای معمولی باعث شکرک زدن عسل گردد. از مهم‌ترین مزیت‌های عسل غافل نشوید.

مدت زمان شکرک زدن عسل‌ها با هم فرق می‌کند. به عنوان نمونه می‌توان گفت عسل‌هایی مانند توپول و عسل اقاقیا معمولاً به صورت مایع هستند این نوع از عسل‌ها در مقایسه با سایر عسل‌های دیگر در برابر شکرک مقاومت بیشتری دارند. از عسل‌های جامد می‌توان به عسل گل قاصدک، اسطوخودوس، گل مریم، کتیرا، گون، عسل وحشی و غیره اشاره نمود.

برطرف نمودن عسل هنگام شکرک زدن

روش‌های مختلفی برای برطرف نمودن عسل هنگام شکرک زدن وجود دارد که از جمله:

اگر زمانی عسل شکرک زد می‌توان با یک سری از ترفند‌ها آن را به حالت قبل در بیاورید. انجام این فرایند هیچ نوع آسیبی به عسل شما نمی‌رساند و باعث از بین رفتن کیفیت عسل نیز نمی‌گردد اما در برخی از مورد مشاهده شده است که شکل ظاهری عسل چندان مطلوب نخواهد بود.

فروشگاه عسل

برای از بین بردن شکرک، عسل را می‌بایستی داخل یک ظرف پر از آب کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس ظرف عسل را داخل آب جوش آمده قرار دهید تا دانه‌های زیر قندی در عسل حل شود به این روش بن ماری کردن گفته می‌شود تنها عیبی که دارد این است که مدت زمان زیادی برای از بین بردن شکرک در عسل طول می‌کشد.

اغلب تولیدکنندگان و زنبورداران برای کوتاه کردن و سرعت بخشیدن به  فرایند شکرک زدن عسل آن را روی حرارت مستقیم می‌گذارند تا هرچه سریع‌تر دانه‌های ریز قندی ناشی از شکرک زدن از بین برود و بعد از سرد شدن و خنک شدن کامل عسل آن را داخل بطری یا شیشه‌های مخصوص می‌ریزند و وارد و برای فروش به بازار عرضه می‌کنند. با انجام دادن این فرایند مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا عسل به صورت مایع باقی بماند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *