مزایای عسل مانوکا

6 مزایای عسل مانوکا را قصد داریم در این گفتار مورد بررسی قرار دهیم. در زمان‌های گذشته که استفاده از آنتی بیوتیک‌ها خیلی برای انسان‌ها در دسترس نبود مردم برای اینکه بتوانند زخم‌ها را ضدعفونی کنند و درمان موثری از آن به دست بیاورد از عسل‌ها استفاده می‌کردند.

معمولاً عسل مانوکا یکی از عسل‌هایی است که برای این موارد می‌تواند بسیار موثر باشد. فواید عسل مانوکا می‌تواند ناراحت‌های مختلفی مانند آکنه و عفونت سینوس‌ها برطرف کنند.

عسل مانوکا به عنوان داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و زنبورداران از گرده این گیاه استفاده کردند تا بتوانند عسل‌های با استاندارد قوی‌تر را به دست بیاورند؛ پس عسل‌هایی که غلظت بالاتری دارند از این گیاه تهیه شده است.

مزایای عسل مانوکا

زمانی که صحبت از عسل مانوکا می‌شود در واقع شما باید بدانید این نوع عسل می‌تواند تاثیر بسیار زیادی برای سلامتی انسان‌ها داشته باشد؛ اما عسل مانوکا به عنوان عسل خام مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

در واقع این نوع یک عسل کاملا منحصر به فرد است که می‌تواند خاصیت ضد باکتری داشته باشد که شما می‌توانید از آن در موارد مختلف استفاده کنید.
مزایای عسل مانوکا عبارتند از:

  1. برطرف کردن زخم
  2. خاصیت ضد ویروسی
  3. خاصیت ضد باکتریایی
  4. حفاظت از پوست
  5. مراقبت از زخم
  6. برطرف کردن درد گلو

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

عسل مانوکا

1. برطرف کردن زخم

یکی از مزایای عسل مانوکا برطرف کردن زخم است.

عسل مانوکا مانند عسل‌های دیگر می‌تواند زخم را برطرف کند. تمامی موادی که در برای عسل وجود دارد حالت اسیدی دارند و میزان pH بین 3.2 و 4.5 می‌باشد.

طبق تحقیقاتی که امروزه محققان انجام داده‌اند به این نتیجه رسیدند که عسل مانوکا حالت اسیدی دارد. این عسل می‌تواند بسیار برای بهبود زخم‌ها موثر عمل کند. همچنین عسل مانوکا به دلیل اینکه غلظت بالایی دارد؛ پس می‌تواند از زخم محافظت کند و آن‌ها را ضدعفونی می‌کند.

عسل میزان رطوبت در آن زخم را تا حد بسیار زیادی کم می‌کند؛ پس رطوبت زخم را از آن می‌گیرد و باعث می‌شود تا زخم جمع شود و سریع‌تر بهبود یابد. همچنین آبی را که درون زخم وجود دارد را از آن‌ها می‌گیرد تا باکتری‌های مهاجم توانند به آن نفوذ پیدا کند.
در واقع باکتری برای اینکه بتواند رشد کند و برای اینکه بتواند زنده بماند به آب نیاز دارد؛ پس بنابراین زمانی که عسل روی زخم قرار بگیرد می‌تواند تمامی این آب‌ها را از بین ببرد.

2. خاصیت ضد ویروسی

همانطور که می‌دانید در سال‌های بسیار زیادی از انواع مختلف عسل استفاده می‌کردند تا بتواند یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی را به دست بیاورند. در سال‌های اخیر به دلیل اینکه محققان بسیار زیاد در این زمینه تحقیق کرده‌اند به این نتیجه رسیدند که عسل می‌تواند مقوی‌تر از پراکسید هیدروژن باشد که آن را خود بدن تولید کند و در واقع می‌تواند بسیار عالی میکروب‌ها را از بین ببرد.

عسل مانوکا مانند عسل کوهی وحشی می‌تواند به میکروب‌ها حمله کند و آن‌ها را از بین ببرد. این ماده به صورتی است که باعث برطرف کردن زخم نیز می‌شود. امروزه اداره غذا و داروی آمریکا برای اینکه بتواند زخم‌ها بسیار عالی برطرف کند از عسل مانوکا استفاده کرده است.

موم عسل مانوکا

3. خاصیت ضد باکتریایی

زمانی که صحبت از ضد باکتری بودن این نوع از عسل می‌شود یعنی هیچ نوع باکتری نمی‌تواند در برابر خواص که این نوع از عسل‌ها مقاومت کند. در واقع عسل می‌تواند درمان هر موردی را که برای بدن اتفاق می‌افتد به وجود بیاورد. همانطور که گفتیم باکتری‌ها به عسل مانوکا حساس هستند.

مخصوصاً باکتری استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک در واقع باکتری کلستریدیوم دیفیسیل نیز در برابر مانوکا نمی‌تواند مقاومت لازم داشته باشد.

اما کسانی که علاقمند به این موضوع هستند به این نتیجه رسیدند که عسل مانوکا می‌تواند عفونت را از بین ببرد و یک لایه نازک از باکتری را تشکیل می‌دهد و به دلیل اینکه آن‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند می‌توانند آن‌ها را از بین ببرد.

طبق نتایجی که به دست آورده‌اند هیچ گونه باکتری نتوانسته است که در برابر عسل از خودش مقاومت نشان دهد و زمانی که انسان‌ها برای عفونت‌ها و زخم‌های طولانی مدت از عسل استفاده کردند در نتیجه توانسته‌اند بسیار عالی آن‌ها را برطرف کنند.

4. حفاظت از پوست

حفاظت از پوست از مزایای عسل مانوکا است.

همانطور که گفتیم خاصیت عسل‌ می‌تواند عفونت و سوزشی که به دلیل جوش‌ها در بدن به وجود می‌آید و از بین ببرد؛ پس بنابراین شما می‌توانیدعسل مانوکا را به صورت مستقیم روی پوست خودتان قرار دهید و مطمئن شوید که این عسل به صورت کامل روی پوست شما قرار دارد.

این ماسک برای روشن شدن پوست شما نیز می‌تواند کاربری داشته باشد. به همین دلیل برای اینکه شما بتوانید از این نوع ماسک استفاده کنید می‌توانید مقداری از عسل را به مدت 15 دقیقه روی صورت خودتان بگذارید.

اگر بتوانید تو مدت زمان استفاده از عسل بیشتر کنید می‌توانید نتیجه بسیار عالی و نیز بهتری را دست بیاورید.

ممکن است عسل مانوکا برای درمان دردهای اگزما نیز بسیار موثر باشد. برای اینکه بتوانید این ترکیب را به دست بیاورید مقداری از عسل را به همراه روغن زیتون ترکیب کنید و آن را در روی پوست خودتان قرار دهید تا بتوانید اگزما را درمان کنید.

محافظت از پوست با عسل

4. مراقبت از زخم

ممکن است زخم‌هایی که کوچک هستند با استفاده از عسل مانوکا درمان شوند ولی زخم‌هایی شدید که عمیق هستند در مرحله اول باید توسط پزشک بررسی شود و در صورتی که نیاز است برخی‌ها مراقبت‌های آنتی بیوتیک دیگری برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که شما اصلاً نباید عسل را به صورت مستقیم روی زخم بگذارید.

در صورتی که ممکن است باید عسل کوهی اصل و یا عسل مانوکا روی باند بگذارید و بعد با آن روی زخم بگذارید. بعد از مدت زمانی لازم است با آن را عوض کنید و از مقدار عسل بیشتری استفاده کنید. استفاده از پانسمان‌هایی که چسبی هستند و خاصیت ضد آبی دارند می‌توانند بسیار زیاد برای شما موثر باشد.

5. برطرف کردن درد گلو

خواص درمانی عسل برای بدن فوق‌العاده است، اگر شما از گلودرد بسیار زیادی رنج می‌برید باید بدانید عسل مانوکا می‌تواند برای شما بسیار موثر باشد. به دلیل اینکه عسل مانوکا خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد؛ پس می‌تواند التهابات را برطرف کند و باعث درمان گلو درد شما شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *