فواید عسل مانوکا

عسل مانوکا یکی دیگر از نمونه‌های عسل است که از خواص و فواید بسیار زیادی مانند سایر عسل‌های دیگر برخوردار است این نوع عسل در گذشته از آن به عنوان مرهمی برای برطرف نمودن زخم‌ها و یک ضدعفونی‌کننده قوی و تأثیرگذار بوده است. زمانی که کسی دچار آسیب یا زخم در هر کدام از نواحی بدن می‌شد با استفاده از این عسل مانوکا سریع آن را درمان می‌کردند همچنین از دیگر فواید عسل مانوکا می‌توان به از بین بردن تمامی ناراحتی‌ها و مشکلات پوستی از قبیل آکنه و جوش و سایر بیماری‌های از این دست را کاملا درمان می‌کند.

از سایر فواید عسل مانوکا می‌توان به برطرف نمودن تمامی عفونت‌ها از جمله عفونت سینوس‌ها اشاره نمود.

تاریخچه عسل مانوکا

عسل مانوکا در ابتدا از کشور نیوزیلند ظهور پیدا کرد. در مزارع این کشور که پوشیده شده بود از گیاهی به نام مانوکا زنبورهای عسل با گرده‌افشانی از این گیاه و جمع‌آوری شهد به تولید عسل مانوکا پرداختند به همین دلیل این نوع عسل را عسل مانوکا نام نهادند؛ و از آن برای داروهای سنتی استفاده نمودند البته امروزه از این عسل نیز در داروهای شیمیایی نیز استفاده می‌شود. از خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد عسل مانوکا غلظت بالای متیل گلی اکسال است که از استاندارد بسیار قویی نسبت به سایر عسل‌های دیگر برخوردار است.

تاریخچه عسل مانوکا

فواید عسل مانوکا

از فواید و مزیت‌های عسل مانوکا می‌توان به خاصیت ضد باکتری بودن آن اشاره نمود همچنین این نوع عسل همچون عسل کوهی وحشی از مقاومت و دوام و پایداری بسیار بالایی در برابر فاسدشدن برخوردار است. منظور از فاسدشدن عسل مانوکا این است که باکتری‌ها می‌توانند به عادت و میزان دوام و مقاومت مقابل خاصیت ضد باکتری بودن آن نخواهند بود. از خواص درمانی عسل برای بدن هرگز غافل نشوید.

یکی از خواص عسل مانوکا را می‌توان به بهبود و درمان سوزش گلو تا پاکسازی مشکلات و صدمات روی پوست اشاره کرد.

سایر فواید عسل مانوکا عبارت است از:

  • انرژی‌بخش بودن
  • درمان مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی
  • بهبود دل دردها
  • درمان زخم‌ها و خراش‌ها
  • افزایش سیستم ایمنی بدن

با بررسی‌ها و آزمایشاتی که توسط محققین در این زمینه صورت گرفته شده است دریافتند که خواص درمانی عسل مانوکا بسیار زیاد است و با کمک از این نوع عنصر کاملا طبیعی و شفابخش می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را درمان نمود. خواص درمانی عسل مانوکا از این قرار است:

فواید و مزایای عسل مانوکا

خاصیت ضد ویروسی

عسل‌های متعددی در بازار در طی این سالیان وجود داشته است؛ که از کلیه عسل‌ها به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در طی این چند سال گذشته، پژوهشگران با بررسی‌ها و مطالعاتی که انجام داده‌اند دریافتند که عسل تاثیر شگفت‌انگیزی بر روی تمامی میکروب‌هایی که از پراکسید هیدروژن به وجود آمده‌اند که این ماده از طریق آنزیم‌های بدن زنبورعسل ایجاد شده است.

تاثیراتی که عسل مانوکا برای از بین بردن میکروب‌ها انجام می‌دهد به مبارزه علیه آن‌ها می‌پردازد و این کار را نیز با کمک از ماده‌ای به نام ام-جی-ا که در شهد بعضی از گیاهان مانوکا وجود دارد که برای درمان زخم‌های جزئی و کلی بسیار موثر و مفید فایده است.

بهبود مشکلات و ناراحتی‌های پوست

برای بهبود و برطرف نمودن مشکلات و عفونت‌های پوستی مانند سوزش و آکنه می‌توانید این نوع عسل را به طور کاملا مستقیم بر روی پوست صورت خود بمالید و اطمینان پیدا کنید که نواحی که واکنش نشان می‌دهند با مالیدن یک لایه کاملا نازک روی سطح پوست آن را پوشش دهید تا تمامی مشکلات و ناراحتی‌های پوست شما برطرف گردد.

روشن و شفاف شدن پوست با عسل مانوکا

برای این منظور می‌توانید مقداری عسل مانوکا را به عنوان ماسک روی پوست خود به مدت پانزده دقیقه قرار دهید اگر این مدت زمان تا یک ساعت نیز به طول انجامید اشکالی ندارد و در نهایت شما پوستی روشن و شفاف خواهید داشت.
عسل مانوکا بهترین درمان برای اگزما است برای درمان این نوع بیماری مقداری عسل بعلاوه روغن زیتون و موم زنبورعسل را روی سه نوبت استفاده به عنوان ماسک روی پوست خود قرار دهید.

ترمیم زخم‌ها

یکی از مزیت‌های عسل مانوکا همچون عسل کوهی اصل درمان و بهبود زخم‌ها است این نوع عسل به دلیل خاصیت اسیدی بودن آن و داشتن غلظت بالای قند در عسل به مراقبت از زخم‌های کمک می‌کند. عسل به علت اینکه از رطوبت کمی برخوردار است باعث از بین بردن آب سلول‌های باکتری می‌شود و از آنجایی که باکتری‌ها برای ادامه حیات نیاز به آب دارند به دلیل نبود آب از بین می‌روند.

چگونگی استفاده و نحوه مصرف عسل مانوکا

ضد باکتریایی و درمان انواع عفونت‌ها

خاصیت عسل‌ برای بدن فوق‌العاده است، عسل مانوکا که از باکتری‌های فراوانی ایجاد شده است. به دلیل وجود عسل مانوکا در مقابل کلستریدیوم دیفیسیل نیز مفید است. همچنین از خواص عسل مانوکا به از بین بردن انواع عفونت‌ها در بدن کمک می‌کند. زمانی که عفونت در بدن فرد ایجاد می‌شود.

چگونگی استفاده و نحوه مصرف عسل مانوکا

برای اینکه از نحوه درست و صحیح عسل مانوکا مطلع شوید بایستی با کمک گرفتن از برچسب‌هایی که توسط تولیدکنندگان عسل مانوکا انجام شده است.

نحوه برچسب‌گذاری شامل:

  • صفر تا چهار: مقدار غیرقابل مشخصی وجود دارد.
  • پنج تا نه: مقدار خیلی کمی موجود است.
  • ده تا پانزده: میزان نسبتاً موثری وجود دارد.
  • شانزده به بالا: مقدار بسیار زیادی موجود است.

هر چه میزان و معیار UMF بیشتر باشد، ارزش این ترکیبات نیز افزایش می‌یابد. برای اینکه بتوانید از خواص و فواید بیشتر این نوع عسل استفاده کنید باید از معیار UMF را افزایش دهید.

معایب عسل مانوکا

هر کدام از مواد غذایی در کنار ویژگی‌ها و خصوصیات بسیار مفید و موثری که دارند دارای معایب و مضراتی نیز برای بدن دارند. عسل مانوکا معمولا برای اغلب افراد آسیبی ایجاد نمی‌کند ولی بهتر است پیش از مصرف نمودن عسل مانوکا حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید این نوع عسل مشابه سایر عسل‌های موجود از قند بسیار بالایی برخوردار است و احتمال اینکه باعث افزایش سطح قند خون شما گردد بسیار بالا است. افرادی که به عسل آلرژی دارند و با استفاده نمودن از آن دچار مشکل می‌شوند می‌توانند با پزشک خود مشورت کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *