فواید درمانی عسل

آیا می‌دانید که نزدیک 25000 گونه مختلف زنبور عسل در جهان وجود دارد، ویژگی‌های زنبور عسل با یکدیگر متفاوت است، متاسفانه بعضی از این گونه‌ها در حال انقراض هستند. هر زنبور عسل باید 10 میلیون بار سفر و گردش کند تا بتواند شهد تهیه کنند. نزدیک 80 درصد از مواد مصرفی موجود در سوپر مارکت‌ها نتیجه تلاش زنبور‌ها در اثر گرده افشان جمع آوری شده است.

فواید درمانی عسل

فواید درمانی عسل عبارت است از:

  1. مصرف عسل برای درمان تهوع
  2. عسل برای سلامت ناخن‌ها
  3. درمان آسم با عسل
  4. برطرف کردن استرس با عسل
  5. از بین بردن آثار و مضرات دخانیات
  6. خواص عسل بر روی پوست
  7. عسل و درمان آکنه
  8. رفع چین و چروک با عسل
  9. نرم‌کننده لب‌ها با عسل
  10. درمان زگیل با عسل
  11. کاهش وزن با عسل
  12. درمان تبخال با عسل
  13. پایین آمدن کلسترول خون
  14. شیرین‌کننده
  15. بالا رفتن مدت زمان عمر و سلامتی
  16. افزایش هوشیاری با عسل
  17. تهیه ماسک مو با عسل
  18. درمان بوی دهان
  19. درمان سوء هاضمه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. مصرف عسل برای درمان تهوع

استفاده از آبلیمو و عسل طبیعی اصل می‌تواند حالت تهوع شما را برطرف کند و از استفراغ کردن شما جلوگیری می‌کند. مصرف‌ یک قاشق سوپخوری از سرکه سیب به همراه عسل و مخلوط کردن آن با آب سرد پیش از رفتن به رختخواب شرایط حالت تهوع را بهتر می‌کند.

2. عسل برای سلامت ناخن‌ها

یکی از فواید عسل اصل برای بهبود سلامت ناخن‌ها است. همچنین برای درمان قارچ انگشت پا نیز موثر است.

3. درمان آسم با عسل

عسل بسیار مفید و موثر برای سرفه و خس خس سینه که در اثر آسم است کمک می‌کند. با جمع شدن خلط در مجاری نای با کمک عسل از بین می‌برد.

4. برطرف کردن استرس با عسل

بهترین درمان برای داشتن خواب مطلوب استفاده از عسل است. با مصرف عسل در شب می‌توانید خواب خوبی داشته باشید که این مسئله رابطه‌ی مستقیمی با استرس و اضطراب دارد.

5. از بین بردن آثار و مضرات دخانیات

استفاده نمودن از عسل می‌تواند شما را از مشکلات بیضه که عامل اصلی آن سیگار کشیدن است را کاهش دهد. همچنین شما با عسل می‌توانید تمام استرس‌ها که ناشی از مصرف سیگار و مواد دخانیات است را کاهش دهید. برخی از کارشناسان در این حوزه می‌فرمایند حتی با عسل می‌توان اعتیاد را نیز ترک کرد البته در این مورد هنوز به طور مفصل تحقیقات صورت نگرفته است.

6. خواص عسل بر روی پوست

مصرف عسل کوهی وحشی روی پوست به صورت منظم می‌تواند فواید بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. تهیه ماسک عسل به درمان آکنه و نقاط سیاه روی صورت شما کمک می‌کند همچنین با عسل می‌توانید مشکلات پوستی از قبیل خشک بودن پوست را نیز درمان کرد.

رفع چین و چروک با عسل

7. عسل و درمان آکنه

از خاصیت‌های عسل این است که تمامی ناخالصی‌هایی که بر روی منافذ پوست است را جذب می‌کند و به عنوان‌ یک ماده پاک‌کننده بر روی پوست عمل می‌کند. عسل به عنوان‌ یک ماده ضد عفونی‌کننده قوی عمل می‌کند که می‌تواند به پوست شما را پاک  کند و بهبود ببخشد. با قرار دادن‌یک لایه نازک از عسل بر روی صورت و گردن به مدت نیم ساعت سپس با آب ولرم صورت خود را خوب بشویید تا جرم‌ها کاملا از بین برود.

پیش از درست کردن ماسک صورت حتما بایستی عسل را روی پوست خود امتحان کنید چنانچه حساسیتی به عسل دارید مشخص شود زیرا برخی از عسل‌ها هستند که حساسیت برای بدن ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است مقداری از آن را به مدت 30 دقیقه روی صورت خود قرار دهید و بعد از چند دقیقه اگر مشکلی برای‌تان ایجاد نشد می‌توانید به درست کردن ماسک بپردازید.

8. رفع چین و چروک با عسل

عسل به عنوان‌ یک روان‌کننده طبیعی عمل خواهد کرد وجود عسل می‌تواند لایه‌های بالایی پوست را مرطوب کند. این اضافه بودن رطوبت می‌تواند به رفع چین و چروک شما کمک کند. با عسل می‌توان بخش‌های خشک پوست، تحریک شده و حساس را می‌توان درمان کرد. وجود آنتی اکسیدان موجود در عسل از امکان پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

9. نرم‌کننده لب‌ها با عسل

عسل طبیعی به عنوان نرم‌کننده قوی برای لب‌های خشک موثر است مقدار کمی از عسل را پیش از خواب روی لب‌های خود بمالید. تا عسل به پوست شما نفوذ کند این کار باعث می‌شود که لب‌های شما نرم شوند.

توصیه مهم در این باره قبل از هر اقدامی باید حتما با پزشک خود مشورت کنید و در این خصوص از او راهنمایی بگیرید. زیرا مالیدن عسل روی لب‌ها در شب ریسک مبتلا شدن به بوتولیسم را به همراه خواهد داشت.

10. درمان زگیل با عسل

عسل مانوکا بهترین درمان برای از بین بردن زگیل است. با مالیدن لایه ضخیمی از عسل بر روی زگیل به مدت 24 ساعت آن وقت نتیجه حاصل از آن را مشاهده خواهید کرد.

11. کاهش وزن با عسل

ترکیب فوق العاده قند در عسل می‌توان به عنوان‌یک غذای ایده آل برای کم کردن وزن تبدیل کند. جایگزین عسل با قندهای مصنوعی و مصرف روزانه‌ یک قاشق از عسل با‌یک نوشیدنی گرم می‌تواند میل شدید شما را به قند را از بین ببرد.

12. درمان تبخال با عسل

از مزایای عسل طبیعی نظیر بهبود زخم‌های موضعی که می‌تواند درمان موثری برای تبخال محسوب شود.

خواص عسل بر روی پوست

13. پایین آمدن کلسترول خون

با مصرف عسل می‌توانید کلسترول خون را تا حد زیادی کاهش دهید و در نهایت از آسیب‌های ناشی از مبتلا شدن به عروق کرونر پیشگیری کنید.

14. شیرین‌کننده

عسل بهترین جایگزین برای قند است که در بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود گلوکز و فروکتوز در عسل است که به عنوان‌یک شیرین‌کننده عمل می‌کند.

15. بالا رفتن مدت زمان عمر و سلامتی

مصرف روزانه‌ یک قاشق مرباخوری عسل موجب افزایش طول عمر و سلامتی شما می‌شود. کسانی که طول عمر بیشتری نسبت به سایرین دارند مصرف منظم عسل در طول روز است.

16. افزایش هوشیاری با عسل

تقویت حافظه با عسل طبیعی معجزه می‌کند. تاثیر عسل در تقویت حافظه نقش بسزایی دارد.

به خصوص اگر عسل با دارچین ترکیب شود نیز تاثیر دو چندانی بر روی حافظه و هوشیاری فرد می‌گذارد. وجود دارچین و عسل با از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در بدن خطر مبتلا شدن به سرطان را کاهش می‌دهد. البته باید گفت که این موضوع اصلا پشتوانه علمی ندارد در صورتی که افراد معتقد هستند که با مصرف عسل و دارچین می‌توان از بروز سرطان سینه و روده جلوگیری کرد.

17. تهیه ماسک مو با عسل

با استفاده از عسل طبیعی می‌توان ماسک مو تهیه کرد تا موهای درخشانی داشته باشیم، ماسک عسل و سفیده تخم مرغ معجزه می‌کند. دو قاشق عسل،‌ یک قاشق غذاخوری روغن زیتون‌ یا بادام به علاوه‌ یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با هم ترکیب کنید و قبل از شستشو روی موهای خود بگذارید و شانه کردن موهای‌تان مواد را از ریشه به سمت نوک مو‌ها هدایت کنید. به مدت‌ یک ساعت اجازه دهید تا روی موهای‌تان بماند سپس آن را بشویید.

18. درمان بوی دهان

با مصرف دارچین و عسل و ترکیب آن با آب ولرم می‌توان صبح‌ها  به صورت ناشتا آن را قرقره کنید اگر در طول روز این کار را انجام دهید تاثیر فوق العاده‌ی آن را می‌توانید مشاهده کنید و دیگر شاهد بوی بد دهان خود نخواهید بود.

19. درمان سوء هاضمه

استفاده از مقداری پودر دارچین و‌ یک قاشق غذاخوری عسل پیش از هر وعده‌ی غذایی باعث می‌شود که معده و سیستم گوارش شما تقویت شود و می‌توانید بعد از مصرف غذاهای سنگین آن‌ها را به راحتی هضم کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *