ویژگی‌های انواع زنیور عسل

امروزه در بیشتر مناطق دنیا ما عسل‌‌‌‌هایی را مشاهده می‌‌‌کنیم که بسیاری از آن‌‌‌‌ها را بر سر سفره‌‌‌ی خود آورده و از آن‌‌‌‌ها استفاده می‌‌‌کنیم. انواع عسل‌‌‌‌هایی که ما در دسترس داریم دارای خواصی هستیم که می‌‌‌توانیم بگوییم، بسیاری از این خواص حیرت آور هستند. عسل‌‌‌‌ها می‌‌‌توانند تا اندازه‌‌‌ی زیادی ما را در برابر بیماری‌‌‌های متفاوت در امان بدارند. چرا که آن‌‌‌‌ها را به عنوان یک داروخانه در منزلمان به شمار بیاوریم. خواص درمانی عسل برای بدن فوق‌العاده است، انواع عسل‌‌‌‌ها را می‌‌‌توانیم در بسیاری از فروشگاه‌‌‌‌ها مشاهده کنیم. اما بهتر است پیش از خرید با انواع آن‌‌‌‌ها آشنا باشیم و خواص هر کدام را بدانیم.

شاید برای شما هم سوال باشد که ما چند نوع عسل را دارا هستیم؟ ما در ادامه شما را با انواع عسل‌‌‌‌ها آشنا می‌‌‌کنیم.

ویژگی‌های انواع عسل

بسیاری از ما عاشق طعم شیرین عسل هستیم و از مصرف کردن انواع آن‌‌‌‌ها لذت می‌‌‌بریم. برای زنبور دار دار‌‌‌‌ها کشف طعم‌‌‌های مختلف معطر عسل یک سفر هیجان انگیز و بی‌‌پایان محسوب می‌‌‌شود. انواع عسل ویژگی‌های مختلفی دارند که عبارتند از:

  1. عسل اقاقیا
  2. عسل یونجه
  3. عسل آستر
  4. عسل آووکادو
  5. عسل باسوود
  6. عسل زخال اخته
  7. عسل گندم سیاه
  8. عسل شبدر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

انواع عسل

1. عسل اقاقیا

عسل اقاقیا یک عسل سبک و بسیار شفاف است که از شهد جمع آوری شده از شکوفه‌‌‌های این گیاه ساخته می‌‌‌شود. این گیاه یکی از محبوب‌‌‌ترین و شیرین‌‌‌ترین عسل‌‌‌‌ها در اروپا محسوب می‌‌‌شود. به دلیل غلظت بالای فروکتوز می‌‌‌تواند برای مدت طولانی در حالت مایع باقی می‌‌‌ماند.

به دلیل عملکرد درمانی که برای انسان دارد آن هم به دلیل مقدار ساکارز کم، برای بیماران دیابتی گزینه خوبی است و به عنوان یکی داروخانه شناخته می‌‌‌شود. عسل اقاقیا علاوه بر تمیز کردن کبد، روده را نیز تنظیم می‌‌‌کند و برای دستگاه تنفسی ضد التهاب است.

 این عسل بدون آنکه بخواهیم شیرین کننده‌‌‌های مصنوعی استفاده کنیم بسیار طعم خوبی دارد و با هر سلیقه‌‌ای سازگار است. بسیاری از افراد این عسل را به دلیل سبک بودن و طعم مطلوب آن هنگام نوشیدن چای نیز مصرف می‌‌‌نمایند. این عسل دارای عطر چندانی نیست به همین دلیل هم اگر دوست دارید از آن‌‌‌‌ها در چای استفاده کنید نگران از بین رفتن عطر چای نباشید. این عسل به دلیل طعم مطلوب و همچنین به دلیل سبک بودن آن مورد علاقه‌‌‌ی کودکان نیز است. شیرینی این عسل مانند عسل کوهی وحشی کاملا متعادل است و برای کسانی که از شیرینی زیاد عسل‌‌‌‌ها بیزار هستند گزینه‌‌‌ی مناسبی محسوب می‌‌‌شود.

2. عسل یونجه

این عسل، به مقدار زیادی در کشور ما و سراسر کانادا و ایالات متحده آمریکا تولید می‌‌‌شود. این عسل دارای رنگ و بویی همچون یک ادویه‌‌‌ی ملایم و یا عطر و بوی ملایم گل است. طبیعت ظریف آن بر سایر طعم‌‌‌‌ها غلبه نمی‌‌کند و همین مسئله باعث می‌‌‌شود تا آشپزهای حرفه‌‌ای و یا یک مادر نمونه از آن‌‌‌‌ها استفاده کنند. این نوع عسل برای دوستداران چای بسیار مناسب است این عسل به اندازه‌‌‌ی سایر عسل‌‌‌‌ها شیرین نیست و نمی‌‌توانید روی آن به عنوان یک شیرین کننده حساب کنید. 

انواع عسل

3. عسل آستر

این عسل دارای بوی مشخص و شیرینی است و بسیار انرژی زا است. عسل آستر بیشتر در اوسط جنوبی ایالات متحده بسیار فراوان است. از نظر رنگی، سبک است و به سرعت تبلور می‌‌‌شود. از نظر قوام نسبتا غلیظ، اما صاف دارد. این عسل معطر انتخاب مناسبی برای کسانی است که عسل را به عنوان آب نبات و یا یک خوراکی شیرین مصرف می‌‌‌کنند.

4. عسل آووکادو

اسم این عسل نسبت به خود آن کاملا اشتباه است چرا که به هیچ عنوان شبیه به میوه آووکادو نیست. این عسل از شکوفه‌‌‌های آووکادوی کالیفرنیا جمع آوری می‌‌‌شود و از شکوفه‌‌‌های آووکادوی کالیفرنیا، عسل آووکادو به رنگ تیره است و دارای عطر و طعم نسبتا غنی است. این عسل در جنوب مکزیک سرچشمه گرفته است و هم اکنون یک محصول مشترک در آمریکای مرکزی، استرالیا و سایر مناطق گرمسیری است.

5. عسل باسوود

عسل باسوود تولید شده از شکوفه‌‌‌های خامه‌‌ای رنگ باسوود است که که در سراسر آمریکای شمالی یافت می‌‌‌شود، عسل باسوود یکی از معدود گونه‌‌‌های استثنائی عسل است که دارای رنگی ملایم و در عین حال طعمی گزنده و قوی و طعم و مزه متمایز کننده‌‌ای است. این عطر تا حدی تازه است، این عسل دارای رایحه‌‌ای چوب دلپذیری را با خود به همراه دارد. این عسل بیشتر برای سس‌‌‌های سالاد به کار گرفته می‌‌‌شود.

6. عسل زخال اخته

عسل زغال اخته که در نیو انگلستان ومیشیگان تولید می‌‌‌شود از گل‌‌‌های ریز و کوچک بوته‌‌‌ی زغال اخته گرفته می‌‌‌شود. در واقع آن‌‌‌‌ها دارای جنسی سبک و قابل هضم است. این عسل دارای طعمی مطبوع، اندکی طعم خود زغال اخته را نیز می‌‌‌دهد. در یک سفره‌‌‌ی خوب و مغذی حتما این نوع از عسل به چشم می‌‌‌خورد.

انواع عسل

7. عسل گندم سیاه

عسل گندم سیاه در مینسوتا، نیویورک، اوهایو، پنسیلوانیا و ویسکانسین و همچنین در شرق کانادا تولید می‌‌‌شود. این نوع از عسل به دلیل گیاهی که از آن گرفته می‌‌‌شود سرشار از آهن است. عسل گندم سیاه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان بسیار بیشتری نسبت به سایر عسل‌‌‌های سبک است. شاید قوی‌‌‌ترین و در عین حال سیاه‌‌‌ترین عسل موجود باشد.

این عسل از گیاهی تولید می‌شود که شاید به خودی خود نتوانیم از آن استقبال کنیم در حالی که این یک نوع عسل بسیار پرطرفدار در اروپا است. اما به دلیل طعم تند آن ممکن است در مناطق آسیایی به آن عادت نداشته باشند و نتوانند با آن کنار بیایند. اما اگر شخصی با بوی عطری آن مشکلی نداشته باشد می‌‌‌توانیم آن را مقوی‌‌‌ترین عسل قلمداد کنیم.

8. عسل شبدر

خاصیت عسل‌ برای بدن فوق‌العاده است، عسل شبدر یکی از پرمصرف‌‌‌ترین و در عین حال محبوب‌‌‌ترین انواع عسل است. بسته به محل و منبع آن، عسل شبدر از نظر رنگ از سفید تا تن‌‌‌های مختلف کهربایی متفاوت است. شبدر سفید به طور خاص به عنوان یکی محصولی که از شکوفه تولید می‌‌‌شود پرورش داده می‌‌‌شود. منبع اصلی شهد این نوع از عسل‌‌‌‌ها در بسیاری از مناطق جهان است و نمی‌‌توان آن را به منطقه‌‌ای خاص نسبت داد. این عسل دارای طعمی بسیار شیرین است و شما می‌‌‌توانید آن را در غذاهای ترش خود به کار ببرید. یک ماده عالی برای سس‌‌‌های سبک سالاد است چرا که می‌‌‌تواند ماده‌‌‌ی مغذی برای شما محسوب شود.

9. عسل درخت کاج

این نوع از عسل که به ندرت در فروشگاه‌‌‍‌ها به فروش می‌‌‌رسد دارای پروتئین و مواد معدنی بالایی است. عسل درخت کاج آنچنان که ما از یک عسل انتظار داریم شیرین نیست به همین دلیل هم طعم این عسل رو به تلخی می‌‌‌رود. این عسل به دلیل شرایط تولید آن به سختی تبلور می‌‌‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *